Det här är en sammanställning av regler, förmåner och andra villkor kring din anställning som särskilt vänder sig till dig som är nyanställd vid Göteborgs universitet.
All information som finns i denna introduktion finns också på Medarbetarportalen, universitetets sidor för medarbetarna. Sidorna ger dig en samlad ingång till nyheter, information och tjänster och verktyg du behöver i ditt arbete. Innehållet är till viss del personligt anpassat.
Via Medarbetarportalen når du bland annat Primula, e-post och kalender samt de ekonomi-, personal-, och studieadministrativa system som universitetet använder. Du får din användarbehörighet för att nå Medarbetarportalen och Primula av behörighetsadministratören på din institution/motsvarande.
För att du som medarbetare vid Göteborgs universitet ska få en generell kunskap om vad universitetet är och vad du behöver förhålla dig till, ska du genomföra en digital introduktionsutbildning.
Hela utbildningen tar under en timme att göra och består av nio delar. Den är obligatorisk för alla nyanställda och ett komplement till din lokala arbetsplatsintroduktion.
Som nyanställd har du fått ett anställningsavtal. Där ser du din tjänstebenämning, placering, om anställningen är tillsvidare eller tidsbegränsad, din månadslön och anställningens omfattning. Tillsammans med avtalet har du fått ett informationsblad om dina anställningsförhållanden.
Primula är universitets personal- och lönesystem. Där ska du som anställd registrera händelser som påverkar din lön och andra ersättningar, till exempel sjukfrånvaro, semester, ledigheter, övertid etc. Din användarbehörighet, så kallat x-konto, för att logga in i Primula får du av behörighetsadministratören på din institution/motsvarande.
Om du registrerar fel uppgifter eller om du inte registrerar förändringar i rätt tid riskerar du som anställd att få fel lön. Får du för mycket lön innebär det att du kan bli återbetalningsskyldig. Det är därför viktigt att du kontrollerar dina registreringar både i Primula och på din lönespecifikation. Du är personligt ansvarig för alla de uppgifter som registreras i Primula.
Är du osäker på hur du ska registrera i webbformulären i Primula – kontakta Statens servicecenters support alternativt ditt lokala HR-stöd.
GU-kortet är universitetets multifunktionskort för medarbetare och studenter. Kortet fungerar bland annat som passerkort och bibliotekskort på Universitetsbiblioteket. På den här sidan kan du läsa mer och beställa ditt kort.
Universitetets löneadministration sköts av Statens servicecenter (SSC). De tillhandahåller även support och du kontaktar dem om du har frågor om löneutbetalning eller lönespecifikation samt om du behöver hjälp att rapportera i Primula.
Du kan kontakta SSC antingen genom att ringa dem eller skicka in ett skriftligt ärende. Frågor kan ställas både på svenska och engelska.
Ringa:
Direktnummer till SSC:s supporttelefon: 0771–456 000.
Knappval 1 för lönerelaterade frågor.
Öppettider telefon:
kl. 09:00 – 12:00 helgfria vardagar
Skriva:
Du skapar ett ärende i SSC Portalen där du formulerar din fråga eller lägger din beställning. Frågor kan ställas dygnet runt. Du når Portalen här: https://portalen.statenssc.se
Primula får inte automatiskt uppgifter från folkbokföringen vilket innebär att du själv behöver se till att universitets uppgifter om dig är uppdaterade.
Du kan inte ändra ditt namn på egen hand utan du behöver ta hjälp av HR/administratör. Övriga uppgifter kan du ändra direkt i Primula under under Min sida > Personuppgifter. Där fyller du också i dina anhöriguppgifter, det vill säga hur universitetet kan komma i kontakt med dina närmast anhöriga vid behov.
POP är universitetets system för data om person och organisation. Du som medarbetare vid universitetet har en personlig sida i POP med kontaktuppgifter och annan information. Denna information visas på www.gu.se.
En del av informationen genereras automatiskt från olika system, medan andra uppgifter kan du själv lägga till. De uppgifter som du själv kan lägga till är CV, foto och personlig beskrivning.
För att lägga till uppgifter behöver du vara inloggad på Medarbetarportalen. Gå till Profil & inställningar, välj sedan Redigera kontaktuppgifter i POP.
Universitetet tillämpar individuell lön. Lönen betalas ut tidigast den 25:e i månaden, förutom när den 25:e infaller på en lördag, då betalas lönen ut den 24:e. Om den 25:e infaller på en söndag sker utbetalning den 26:e. I juni och december kan utbetalning ske på andra datum till följd av midsommar och jul.
Du kan inte få lön i förskott.
I samband med att du börjar anställningen ska du anmäla uppgift om A-skatt för aktuellt år till Statens servicecenter (SSC), och eventuellt jämkningsbeslut. Du rapporterar uppgifterna och bifogar underlag från Skatteverket i Primula under Min sida > Anställning/avslut > jämkning respektive A-skatt. Om SSC inte får din skattsedel, görs avdrag enligt skattemyndigheternas anvisningar. Detta kan innebära att det dras förhöjd preliminärskatt. Skattsedeln kan beställas via www.skatteverket.se.
Om du önskar betala in extra skatt fyller du i det i Primula under Min sida > Personuppgifter.
Swedbank sköter löneutbetalningen från och med maj månads löneutbetalning 2023. För att lönen ska utbetalas till ditt bankkonto behöver du anmäla ditt konto via Swedbanks webbsida. Kontoanmälan görs med hjälp av BankID.
Mer information och instruktioner för anmälan av lönekonto hittar du här.
Observera att om du anmält ett konto som är kopplat till ett samordningsnummer och du senare byter samordningsnummer till ett personnummer behöver du omgående göra en ny kontoanmälan till Swedbank så att bankkontot kopplas till ditt personnummer.
Din lönespecifikation kan du se när du är inloggad i Primula under Min sida > Lönespecifikation. Din användarbehörighet, så kallat x-konto, för att logga in i Primula får du av behörighetsadministratören på din institution/motsvarande.
Den totala årsarbetstiden är:
1 700 timmar vid 35 semesterdagar
1 732 timmar vid 31 semesterdagar
1 756 timmar vid 28 semesterdagar
Arbetstiden är under tiden 1 september till 30 april 8 timmar och 10 minuter per dag, normalt förlagd mellan klockan 7.50–16.30 med avdrag för 30 minuters lunch.
Mellan 1 maj och 31 augusti är arbetstiden 7 timmar och 30 minuter, förlagd mellan klockan 8.00–16.00 med avdrag för 30 minuters lunch.
För anställda med kontorsarbetstid (måndag–fredag) tillämpas lokalt kollektivavtal om flexibel arbetstid. Detta innebär att den anställde har möjlighet att välja sin arbetstid inom vissa fastställda ramar.
Forskare och "annan undervisande/forskande personal" som inte innehar anställning som lärare, har formellt en arbetstidsreglering motsvarande den som gäller för administrativ och teknisk personal.
Påsk-, pingst-, midsommar-, jul- och nyårsafton är arbetsfria dagar.
De år nationaldagen infaller på en lördag eller söndag får du ta ledigt en annan dag. Ledigheten kan tas ut under perioden 7 juni - 31 december, i samråd med din närmsta chef, men bör tas ut snarast möjligt efter det att nationaldagen infallit. Rätten till den lediga dagen förfaller om den inte tas ut under innevarande år. Denna ledighet kan endast tas ut som hel dag.
Arbetstiden är förkortad nedanstående dagar:
Klockan 7.30–12.00
Klockan 07.50–14.30
För deltidsanställd minskas arbetstiden i förhållande till tjänstgöringens omfattning.
Arbetstidsförkortning och kompensation för nationaldagen tillämpas inte på medarbetare som har förtroendearbetstid (enskild överenskommelse) eller som på annat sätt blivit kompenserade genom reducerat arbetstidsmått, inom ramen för annat avtal.
För dig som arbetar deltid är arbete utöver den ordinarie dagliga arbetstiden mertid. Mertidsarbete sträcker sig dock inte längre än det ordinarie arbetstidsmåttet som gäller för en heltidsarbetande. Det totala uttaget av mertid och övertid får inte överstiga 200 timmar per kalenderår. Mertiden får dock inte överstiga 175 timmar per kalenderår.
Mertidsarbete får inte begäras av den som är partiellt sjukskriven, partiellt ledig med stöd av lag eller ledig för vård av barn. Av den som är delpensionsledig får arbetsgivaren begära mertidsarbete under högst 25 timmar per kalenderår.
Arbete på mertid räknas som arbete på ordinarie arbetstid och ersätts som sådan, antingen i form av ledighet eller i form av mertidstillägg. Som anställde kan du i allmänhet själv välja ersättningsform. Mertidstillägg betalas ut per timme med heltidslönen/142. Kompensationsledighet ges för motsvarande tid som arbete utförts på mertid
All arbetstid som är utöver den ordinarie, dagliga arbetstiden för heltidsanställda, räknas som övertid. För deltidsanställda räknas arbete som utförs på tid utöver den normala arbetstiden för heltidsanställda som övertidsarbete. Även tid utöver tillåten mertid räknas som övertid. Den tillåtna övertiden uppgår till:
• högst 48 timmar under en fyraveckorsperiod eller
• 50 timmar under en kalendermånad, men
• sammanlagt högst 150 timmar under ett kalenderår.
I den totala övertid som får tas ut per år ingår inte sådan övertid som kompenseras med ledighet. All övertid måste vara överenskommen eller beordrad av närmaste chef.
Arbetsgivaren får inte begära övertidsarbete av den som är partiellt sjukskriven, partiellt ledig med stöd av lag eller ledig för vård av barn. Av den som är delpensionsledig får arbetsgivaren begära övertidsarbete under högst 25 timmar per kalenderår.
Ersättning för övertid kan du få i form av övertidstillägg för enkel, alternativt kvalificerad övertid, eller som kompensationsledighet. Som anställd kan du i allmänhet själv välja ersättningsform.
Semester tjänar du in under löpande kalenderår, enligt de statliga bestämmelserna. Som huvudregel gäller att semestern ska tas ut samma år. Om du är nyanställd innebär detta att du får semester redan under första året. Antalet betalda semesterdagar beräknas på den tid du förväntas tjänstgöra under året.
Har du tjänat in färre än 20 dagar måste du ta ut alla dagarna under det år du tjänat in dem. Om du däremot har tjänat in fler än 20 dagar får du spara det överskjutande antalet semesterdagar till ett senare år. Du får högst ha totalt 30 sparade semesterdagar. Vill du inte spara semester, måste du ta ut hela semestern under intjänandeåret.
Arbetstagare får medges att ta ut överskjutande semesterdagar senast den 31 mars året efter intjänandeåret, men då måste synnerliga skäl finnas.
Slutar du din anställning och har tagit ut fler semesterdagar än du tjänat in, blir du återbetalningsskyldig. Har du varit tjänstledig med helt löneavdrag minskas antalet semesterdagar i proportion till ledighetens längd (viss frånvaro är undantagen).
Göteborgs universitet schablonrapporterar årssemestern för lärare, forskare och doktorander. Schablonsemester innebär att årssemestern med automatik läggs ut under sommaren, med start måndagen vecka 28 och så långt dina semesterdagar för innevarande år räcker.
Du som har någon av följande tjänstebenämningar omfattas av schablonsemester:
adjungerad professor, adjungerad universitetslektor, adjungerad universitetsadjunkt, biträdande universitetslektor, doktorand, forskare, forskarassistent, gästprofessor, gästlärare, professor, postdoktor, seniorforskare, universitetsadjunkt, universitetslektor.
Om du vill ha semester utanför schablonsemesterperioden, så kallad avvikande semester, ska du själv rapportera de dagar som du vill ansöka om utanför denna period. Denna rapportering behöver göras senast den 31 maj.
Du som börjar din anställning efter schablonsemesterperioden rapporterar din semester på vanligt sätt via Primula.
Om din anställning / Att vara anställd / Primula för medarbetare / Primula om schablonsemester.
Till och med fyllda 29 år: 28 dagar
30–39 år: 31 dagar
Från och med fyllda 40 år: 35 dagar
Sjukanmälan görs alltid till din institution/motsvarande enligt ordinarie rutin. Samtidigt registrerar du dig i Primula från första sjukdag, alternativt får hjälp med det.
Då du kommer tillbaka till arbetet friskanmäler du dig i Primula.
Om du är sjuk mer än sju dagar ska du lämna en kopia på ett läkarintyg till din institution/motsvarande. Läkarintyget till din arbetsgivare behöver inte innehålla uppgifter om diagnos. Om det finns särskilda skäl kan din arbetsgivare begära att du styrker din nedsatta arbetsförmåga med ett läkarintyg även tidigare än den åttonde dagen.
Originalet av läkarintyget skickar du själv till Försäkringskassan om du är sjukskriven mer än 14 dagar. Din personalhandläggare meddelar Statens servicecenter om tid och omfattning enligt läkarintyget, men inte orsak.
När du är sjuk har du rätt till sjuklön de första fjorton dagarna. Sjuklönen beräknas för de dagar du är frånvarande och motsvarar 80 procent av den lönen skulle utgått om du inte varit sjuk. Från den 15:e dagen utgår sjukpenning som utbetalas av Försäkringskassan. Arbetsgivaren anmäler till Försäkringskassan från och med dag 15.
På sjuklönen görs ett karensavdrag. Karensavdraget är 20 procent av din sjuklön en genomsnittlig arbetsvecka.
Observera att det finns en regel vid återinsjuknande. Den innebär att om du blir frisk och sedan sjuk igen inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Ersättningen ska då beräknas som om du varit sjuk i en följd.
Det finns ett allmänt högriskskydd som innebär att om du under de senaste tolv månaderna fått avdrag från sjuklönen vid tio tillfällen, ska karensavdrag för ytterligare sjuklöneperioder inte göras.
Från dag 15 till och med dag 365, betalar arbetsgivaren 10 procents sjukpenningtillägg på lönedelar upp till basbeloppstaket och 87,60 procent på lönedelar över basbeloppstaket. Från och med dag 366 görs ett helt sjukavdrag på lönedelar upp till basbeloppstaket. För lönedelar över basbeloppstaket varierar sjukavdraget beroende på om du beviljats sjukpenning på normal- eller fortsättningsnivå av Försäkringskassan.
Vid föräldraledighet görs löneavdrag för varje dag som föräldraledigheten omfattar. Löneavdraget varierar beroende på ledighetens längd. Vid partiell föräldraledighet görs avdrag för varje kalenderdag i förhållande till minskningen av arbetstid. Detta gäller oavsett om ledigheten är jämnt förlagd eller har förlagts till vissa dagar i veckan.
För varje dag du tar ut föräldrapenning över grundnivå från Försäkringskassan utbetalas ett föräldrapenningtillägg. Tillägget utbetalas för högst 360 dagar för varje barn som föds. Föräldrapenningtillägget betalas ut månadsvis och ska begäras senast två år efter den månad som ledigheten avser.
Tillägget är 10 procent av daglönen upp till basbeloppstaket. På lönedelar som överstiger basbeloppstaket är föräldrapenningtillägget 90 procent av daglönen.
Föräldrapenningtillägget utbetalas sedan du skannat in ditt utbetalningsbesked från Försäkringskassan och bifogat det i ett ärende i Primula. Ärendet skapar du under Min sida > Ersättningar/arvoden > Föräldrapenningtillägg. Det är först därefter dina dagar med utbetalt föräldrapenningtillägg ger semesterdagar för denna frånvaro. Rekommenderat är därför att regelbundet begära föräldrapenningtillägget utbetalat för att semestersaldot ska vara uppdaterat.
Vid ledighet i högst 5 arbetsdagar görs avdrag för varje arbetsdag med 4.6 procent av den fasta lönen per månad. Vid ledighet som omfattar 6 arbetsdagar eller mer görs avdrag för varje kalenderdag med 3.3 procent av den fasta lönen per månad.
Om du beviljats ledighet med stöd av tjänstledighetsförordningen har du rätt till lön utan avdrag under ledigheter enligt nedan:
Om det behövs får du gå till läkare och tandläkare på arbetstid. Du kan få ersättning för läkarvård (undersökning/behandling), sjukgymnastisk behandling, psykologbehandling och tandvård i form av oralkirurgisk behandling dock max till gränsen för högkostnadsskyddet. Förebyggande åtgärder som hälsoundersökning och vaccinationer ersätts inte. En förutsättning för att ersättning ska betalas ut är att registrering skett i ett högkostnadskort.
Du kan också få ersättning för receptbelagda läkemedel. För att ersättning ska utgå ska det framgå av receptspecifikationen att ditt utlägg varit i form av egenavgift förmån/inom kostnadsförmån. När det gäller läkemedelsersättning håller apoteket reda på hur mycket du betalat.
För att få ersättning för läkarvård och läkemedel rapporterar du i Primula. Bifoga inscannade/avfotograferade kvitton och högkostnadskort om ersättningen avser läkarvård med mera enligt ovan. För ersättning avseende läkemedel ska inscannad/avfotograferad receptspecifikation bifogas.
Du ska inte lämna in dina kvitton som pappershandlingar men du ska kunna uppvisa underlaget 3 månader efter rapporteringstillfället i Primula.
Rätten till ersättning förfaller om du inte har begärt ersättning senast två år efter det att kostnaden uppstod. Ersättningar för sjukvårdskostnader inom offentligfinansierad vård är skattepliktiga.
Besök hos naprapat, kiropraktor, osteopat med flera ersätts inte, om det inte finns särskilda skäl. Särskilda skäl innebär att behandling måste ske i rehabiliteringssyfte med ansvarig chefs godkännande.
Du har möjlighet att få skattefri friskvårdsersättning upp till 2000 kr per kalenderår. Denna förmån syftar till att uppmuntra hälsomedvetande och ge möjligheter till deltagande i hälsofrämjande aktiviteter.
Ersättning för friskvårdsaktiviteter erbjuds samtliga anställda vid universitetet oavsett anställningsform och erbjuds även till föräldralediga och sjukskrivna. Universitetet följer Skatteverkets regler för godkända friskvårdsaktiviteter, se dem här: Friskvårdsaktiviteter A-Ö
Du ansöker om friskvårdsersättning i Primula under ”Resor och utlägg”. I ärendet bifogar du inscannat/avfotograferat originalkvitto, kontoutdrag för autogirobetalning och/eller betalningsintyg från friskvårdsleverantör.
Du ska inte lämna in dina kvitton som pappershandlingar men du ska kunna uppvisa underlaget 3 månader efter rapporteringstillfället i Primula.
Som anställd har du rätt till en friskvårdstimme i veckan för motion och/eller annan friskvård utan löneavdrag. Friskvårdstimmen kan bara användas under arbetstid. Den kan användas när som helst under dagen under förutsättning att verksamheten tillåter det.
Om din anställning / Arbetsmiljö och hälsa / Din hälsa / Friskvård och friskvårdsersättning.
Från arbetstagarens sida gäller följande uppsägningstider:
Arbetstagaren har varit anställd i högst 1 år: 1 månad
Arbetstagaren har varit anställd i mer än 1 år: 2 månader
Från arbetsgivarens sida gäller följande uppsägningstider:
Arbetstagaren har varit anställd i högst 1 år: 1 månad
Arbetstagaren har varit anställd i mer än 1 år: 3 månader
Längre uppsägningstid från arbetsgivarens sida kan förekomma enligt 11 § Lagen om anställningsskydd och 2 kap 5 § Avtal om Omställning
Efter att en medarbetare har fyllt 68 år kan arbetsgivaren genom ett förenklat förfarande säga upp den anställde. Uppsägningstiden är då endast 1 månad. Den medarbetare som följer Chefsavtalet har från 68 år en uppsägningstid om tre månader.
Staten har en grupplivförsäkring som träder i kraft din första arbetsdag. Du är också genom lagen om arbetsskadeförsäkringar försäkrad under arbetstid samt vid färd till eller från arbetet. Vid tjänsteresa omfattas du av en tjänstereseförsäkring. För vidare information vänd dig till din institution/motsvarande.
Din pension kan delas in i tre olika delar:
• Allmän pension enligt lag
• Avtalspensioner enligt avtal mellan arbetsmarknadens parter
• Privat pensionssparande
Du som är anställd vid Göteborgs universitet omfattas – med vissa undantag – av PA 16 (Pensionsavtal för arbetstagare inom det statliga arbetsområdet). PA 16 består av två avdelningar. Avdelning 1 gäller för medarbetare födda 1988 och senare och avdelning 2 gäller för medarbetare födda före 1988.
Läs mer om din pension hos Statens tjänstepensionsverks: www.spv.se/privatperson/statlig-tjanstepension/forsta-din-tjanstepension
Om din anställning / Att vara anställd / Pension
Arbetsmiljöavtalet vid universitetet grundar sig på arbetsmiljölagstiftningen samt centralt och lokalt arbetsmiljöavtal. Att verka för en god arbetsmiljö är en gemensam uppgift för universitetets ledning, medarbetare och studerande. Ansvaret för arbetsmiljöfrågorna ligger hos arbetsgivaren.
Inom universitetet finns en väl utbyggd organisation för arbetet med arbetsmiljöfrågor. Vid varje institution eller motsvarande enhet ska det finnas ett arbetsmiljöombud som bevakar arbetsmiljöfrågorna ur medarbetarnas synvinkel. Arbetsmiljöombud är samma sak som ett skyddsombud.
Alla universitetsanställda omfattas av den företagshälsa som tillhandahålls av Avonova. Vid företagshälsan finns tillgång till läkare, sköterska, ergonom och psykolog. Företagshälsan är tillgänglig för Göteborgs universitets medarbetare med minst 20 procent anställning, för arbetsrelaterade problem.
Om du har akut behov av vård, rådgivning eller sjukskrivning ska du alltid kontakta din vårdcentral i första hand.
Om din anställning / Arbetsmiljö och hälsa / Din hälsa / Företagshälsa
Likabehandlingsarbetet vid Göteborgs universitet utgår ifrån Vision 2020, som anger riktlinjerna för likabehandlingsarbetet och är grunden för universitetets policy och handlingsplan för jämställdhet och likabehandling.
Målet för likabehandlingsarbetet är att säkerställa en god arbetsmiljö där alla anställda och studenter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, ålder, religion eller annan trosuppfattning, eventuella funktionshinder eller sexuell läggning ges bästa möjligheter att utvecklas. Vid samtliga institutioner och övriga enheter ska det finnas ett likabehandlingsombud.
Din tid på universitetet ska kännas trygg och säker. Som anställd är universitetet din arbetsplats och det är universitetet som ytterst ansvarar för en god arbetsmiljö.
IA är Göteborgs universitets system för incident- och avvikelsehantering. Om du till exempel har skadat dig, eller upplever att universitetet brister i sina rutiner kring arbetsmiljö, säkerhet eller miljö, ska du göra en så kallad incident- och avvikelserapportering i IA.
Du hittar IA under verktyg i Medarbetarportalen eller via denna länk: IA
Gå in på bokningsportalen för ledar- och kompetensutveckling för mer information och möjlighet att anmäla sig till personalutbildningar vid Göteborgs universitet.
Dina anställningsvillkor regleras genom avtal mellan de fackliga huvudorganisationerna SACO, OFR-S samt SEKO-civil och Arbetsgivarverket (AgV).
Villkorsavtal/Villkorsavtal-T är det avtal som reglerar de generella anställningsvillkoren.
Göteborgs universitet har även ett lokalt kollektivavtal, Villkorsavtal-GU, som innehåller tillägg eller undantag från bestämmelserna i villkorsavtalen.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/anstallning/ny-pa-jobbet/1.ny-pa-jobbet/?languageId=100000&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29