Arbetsmiljö är allt som påverkar dig och mig på jobbet, hur vi trivs och presterar. Vi påverkas av fysiska, psykologiska och sociala förhållanden. Det kan handla om ventilation, ljud, ljus, kemikalier och maskiner. Men också om ledarskap, arbetsinnehåll, arbetsmängd och möjlighet till återhämtning. De sociala behoven ingår som en del i arbetsmiljön genom att arbetet kan ge ny kunskap, utveckling och gemenskap med arbetskamrater.
Arbetsmiljöarbetets viktigaste uppgift är att skapa förutsättningar för friska arbetsplatser där ingen blir skadad eller sjuk av arbetet. Arbetsmiljön ska också vara hälsofrämjande; genom att främja det som är bra kan man skapa en arbetsplats där man trivs och mår bra. Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för arbetsmiljön och ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, vilket innebär att regelbundet och löpande undersöka arbetsplatsen, bedöma eventuella risker, vidta åtgärder och följa upp åtgärderna för att se vilken effekt de fick. Chefer med verksamhets- och personalansvar har också ansvaret för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Arbetsmiljöarbetet ska ske i samverkan mellan arbetsgivare, medarbetare, studenter, arbetsmiljöombud (även kallat skyddsombud) och studentarbetsmiljöombud, det är också då arbetet blir meningsfullt och effektivt. Som medarbetare har alla ett ansvar i att värna om sin egen och kollegors arbetsmiljö genom att aktivt bidra i arbetsmiljöarbetet, vi behöver påtala arbetsmiljörisker samt anmäla tillbud och olycksfall. Det är också viktigt att nominera en kollega och rösta i valet så att du ger ditt lokala arbetsmiljöombud ett stabilt mandat att verka utifrån. Arbetsmiljö- och studentarbetsmiljöombudens roll är att medverka i arbetsmiljöarbetet för medarbetarnas respektive studenternas räkning.
I vänster kolumn hittar du mer information rörande arbetsmiljö.
Läs mer om detta och annat som är viktigt för att din fysiska och psykosociala arbetsplats ska fungera:
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/din-arbetsplats/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-28