På dessa sidor finns information och beslut om tillfälliga anpassningar gällande studieadministration som gjordes med anledning av covid-19-pandemin. Informationen ligger kvar på denna sida då det kan finnas behov av att veta vad som gällde under pandemin.
Se följande beslut och PM för information om verksamheten i skrivsalarna i relation till covid-19 under 2020 och 2021.
Hemtentamen är ett vedertaget begrepp för en form av examinerande uppgift som studenten skriver hemma och har oftast lite längre tid på sig att arbeta med. Andra benämningar för en hemtenta kan till exempel vara inlämningsuppgift, examinationsuppgift, essä eller paper.
I samband med övergången till distansläget och skrivsalens nedstängning behövde många kurser ställa om till att genomföra salstentor digitalt via Zoom eller Canvas. Dessa bör dock inte benämnas som en hemtentamen, utan istället benämnas som salstentamen i hemmiljö eller skriftlig examination i hemmiljö.
Det är alltid viktigt att det är tydligt för studenterna vad som gäller i fråga om till exempel samarbete och tillåtna hjälpmedel under en examination. Begreppet hemtentamen är reglerat i universitetets Regler för examination på grundnivå och avancerad nivå (dnr 2020/1632). Enligt reglerna för hemtentamen och inlämningsuppgift är ofta alla hjälpmedel tillåtna. Om det däremot finns begränsningar, till exempel avseende samarbete, måste detta anges i kursplanen. Efter den snabba omställningen till distansläge på grund av pandemin ställdes det extra höga krav på att informationen till studenterna var tydlig om begreppet hemtentamen eller inlämningsuppgift användes för att ersätta en salstentamen. Att en examination benämns på rätt sätt kan ha stor betydelse i händelse av att examinator misstänker försök till vilseledande, genom till exempel otillåtet samarbete eller otillåtna hjälpmedel.
Samtliga kurstillfällen som tillfälligt gavs på distans ska anges med samma undervisningsform som tidigare, då det i normalfallet inte är en distanskurs. Ett kurstillfälle märkt som distanskurs, trots att den normalt ges vid campus, kan påverka utländska studenters uppehållstillstånd negativt. Notering om att kurstillfället temporärt gavs på distans ska dokumenteras utanför systemen, se under rubrik Vikten av dokumentation.
Om en kurs helt eller delvis inte kunde genomföras på grund av distansläge vid universitetet fanns möjlighet att skapa extra kurstillfällen utanför terminstid, för att möjliggöra att studenterna kunde slutföra sina kurser.
Alla beslut som togs med hänvisning till nedan beslut ska dokumenteras utanför systemen, se under rubrik Vikten av dokumentation.
Vid inläggning av kurstillfället i Gubas Tillfälle lades noteringen "Avvikande terminstid med anledning av covid-19" till.
Alla berörda studenter och utbildningar ska ha dokumenterats. Läs mer under rubrik Vikten av dokumentation.
Hanterades på något av nedanstående sätt:
Varken avbrott eller återbud lades in på studenten i Ladok i de fall utbildningen avbröts på grund av den rådande corona-situationen.
För redan registrerade studenter togs registreringen bort. Varken avbrott eller återbud lades in på studenten i Ladok i de fall utbildningen avbröts på grund av den rådande corona-situationen.
Om möjligt erbjöds studenter som läste på program/kurspaket en annan kurs, inplanerad på senare termin inom programmet/kurspaketet, under den aktuella perioden.
Under vårterminen 2020 till vårterminen 2022 rekommenderade SUHF att legitimerad sjukvårdspersonal som vid tillfället bedrev studier skulle beviljas studieuppehåll med rätt att återuppta sina studier, för att kunna göra en insats inom vården. Universitetets inställning var att även följa dessa rekommendationer vad gäller studenter med någon form av lämplig vårdutbildning, men som ännu inte erhållit sin legitimation.
Rekommendation om tillämpning av föreskrift om studieuppehåll
Gällde även praktik och examensarbete utomlands.
Nedanstående gällde för studenter på utresande utbytesstudier som återvände i förtid och tvingades avbryta utbytesstudierna på plats. Alla berörda studenter ska ha dokumenterats. Läs mer under rubrik Vikten av dokumentation.
Nedanstående gällde för studenter på utresande utbytesstudier som återvände i förtid och tvingades avbryta utbytesstudierna på plats. Alla berörda studenter ska ha dokumenterats. Läs mer under rubrik Vikten av dokumentation.
Inga ändringar gjordes i Ladok på utbytet, varken avbrott eller återbud lades in. Det var utbildningen som inte kunde genomföras, inte studenten som avbröt sina studier.
Om möjligt erbjöds studenten distansutbildning på det externa lärosätet alternativt kurser på Göteborgs universitet istället för utbytesstudierna. Om inget av detta kunde erbjudas hade studenten ändå rätt att behålla sitt studiestöd, under förutsättning att vi dokumenterade detta. Läs mer under rubrik Vikten av dokumentation.
Hanterades på samma sätt som övriga studenter vid Göteborgs universitet.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor underströk vikten av att vi lärosäten dokumenterade och håller god ordning på alla de tillfälliga ändringar som snabbt genomfördes med anledning av COVID-19, för att studenternas rätt till studiemedel skulle kunna säkerställas. Det var viktigt att dokumentera vad som skett som förhindrat studenter att slutföra vissa kurser under ordinarie tid och vilka studenter som varit berörda, då CSN behövde kunna begära intyg från lärosätena för enskilda studenter i vissa fall. Dokumentationen skedde utanför systemet och därför tog Utbildningsenheten fram en mall som hjälp till institutionerna för denna dokumentation.
Mall för dokumentation av avvikelser med anledning av covid-19
I de fall en kursplan behövde ändras avseende undervisningsform och examinationsform fattades det beslutet i enlighet med gällande beslutsrutiner. Av beslutet skulle det framgå att ändringen var gjord med syftet att minska smittspridningen av coronaviruset i samhället. Samlingsbeslut på institutionsnivå uppmuntrades. Samtliga beslut ska ha diarieförts och arkiverats i enlighet med universitetets ordinarie rutiner.
Om en kursplan behövde ändras avseende betygsskala skulle en ny kursplan, med ny kurskod, upprättas i dåvarande systemet Gubas kursplan. Detta för att det ska finnas rätt uppgifter på studentens examensbevis.
När kurstillfälle sedan fanns i Ladok lades en antagning och registrering in för studenterna på den nya kursen. I förekommande fall togs antagning och registrering bort på den gamla kursen. I de fall examination hade genomförts och resultat fanns gavs de studenterna i stället möjlighet att slutföra påbörjad kurs.
Om ändring av betygsskala endast gällde modul lades en ny modul till i befintlig uppsättning. Nedanstående formulär användes. Båda modulerna fanns då med som valbara.
Forskarnivå: Anpassningar med anledning av covid-19
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/studieadministration/sah-grund-avancerad-niva/regelverket/covid19/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29