Under detta avsnitt har vi samlat information för dig som möter studenter i behov av pedagogiskt stöd vid Göteborgs universitet.
Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering. Det innebär att Göteborgs universitet behöver se till att studenter med funktionsnedsättning kommer i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.
Studenter med dokumenterad varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om pedagogiskt stöd. Det pedagogiska stödet är kompensatoriskt och syftar till att göra studiesituationen så likvärdig som möjligt, att utjämna nackdelar och överbrygga hinder som kan uppstå i studiesituationen på grund av en funktionsnedsättning.
Det pedagogiska stödet sänker aldrig kraven på en viss student. Vid examinationer bedöms alla studenter utifrån samma krav på kunskap och kursens mål måste uppfyllas för att studenten ska kunna godkännas.
För att få tillgång till pedagogiskt stöd vid Göteborgs universitet krävs det att studenten har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning. Med varaktighet menas en period längre än sex månader. Även studenter med psykisk ohälsa kan få tillgång till pedagogiskt stöd.
I diskrimineringslagen (2008:567) definieras funktionsnedsättning som "... varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå".
Tillfälliga begränsningar av en persons funktionsförmåga är inte en funktionsnedsättning i diskrimineringslagens mening. Studenter som drabbas av tillfällig skada eller sjukdom kan därför inte få tillgång till det pedagogiska stödet som samordnas vid utbildningsenheten. Om studenten behöver stöd i samband med tillfällig nedsättning ansvarar aktuell institution för stöd och anpassningar. Med tillfällig nedsättning menas vanligtvis en nedsättning vars varaktighet är kortare än sex månader.
Pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning samordnas på Utbildningsenheten. Samordnarnas centrala funktion säkerställer en likvärdig bedömning av studenters dokumentation och behov av pedagogiskt stöd. Det medför dessutom att studenten slipper visa dokumentation på sin funktionsnedsättning för fler medarbetare på universitetet än nödvändigt.
Student ansöker om pedagogiskt stöd digitalt via systemet Nais. Efter kartläggande samtal med studenten utfärdar samordnare vid Utbildningsenheten ett besked i Nais innehållande beslut och/eller rekommendation om pedagogiskt stöd. Student använder sedan detta Nais-besked i kontakt med institution.
Mer information om processen finns på sidan Ansöka om och bli beviljad pedagogiskt stöd.
Samordnarna för pedagogiskt stöd vid Utbildningsenheten stöttar gärna institutionernas kontaktpersoner i deras arbete med studenter med pedagogiskt stöd. De kan också vara en resurs för institutionerna i arbetet med att skapa tillgängliga lärmiljöer.
Observera att samordnarna inte arbetar med frågor som rör exempelvis transporter till och från universitetet, boende, tekniska hjälpmedel, assistans eller annat stöd utanför studiesituationen på universitetet. Stöd såsom personliga hjälpmedel, färdtjänst och assistans tillhandahålls av kommun, region och Försäkringskassan.
Samordnarna arbetar heller inte med frågor som rör lokalanpassningar och fysisk tillgänglighet i universitetets lokaler. För stöd i frågor som rör fysisk tillgänglighet kan institutionen vända sig till Fastighets- och serviceenheten och campusservice.
Samordnarna ger heller inte rekommendationer om att få delta i campusstudier på distans eller om att få studera på deltid.
I Policy för tillgänglighet (se Styr- och stöddokument) finns mer information om vem som ansvarar för tillgängligheten inom olika områden.
Mentorskoordinatorn vid Utbildningsenheten ansvarar för att studenter som har beslut om mentorsstöd från samordnare blir tilldelade en mentor. Vanligtvis gäller detta studenter med neuropsykiatrisk eller psykisk funktionsnedsättning.
Koordinatorn matchar student med en lämplig mentor utifrån de behov som studenten upplever och ser till att stödet följs upp över tid. Utöver detta ingår rekrytering och utbildning av nya mentorer, stöd för redan aktiva mentorer samt kommunikation med institutionerna gällande frågor om rekrytering i mentorskoordinatorns roll.
Varje institution har en kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning, vanligtvis studievägledare. Kontaktpersonen har all kontakt med studenten om hens pedagogiska stöd och eventuella anpassningar av examination och studiesituation.
Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering, som regleras i diskrimineringslagen. Det pedagogiska stödet syftar till att studenter med varaktiga funktionsnedsättningar ska erbjudas god tillgänglighet och komma i en jämförbar situation med studenter utan funktionsnedsättning.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/studieadministration/sah-grund-avancerad-niva/administrera-pagaende-studier/pedagogiskt-stod/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-19