Studieadministration är ett begrepp som omfattar olika administrativa områden och uppgifter. Inom ramen för detta finns följande informationsresurser:
Handboken innehåller information om de studieadministrativa processerna i arbetet med att administrera utbildning på grund- och avancerad nivå vid Göteborgs universitet – från att en kurs eller ett program förbereds till att en student kan ta ut sin examen.
I handboken finns information om hur de administrativa processerna kring forskarutbildning går till – allt från att inrätta ett forskarutbildningsämne till att doktoranden tar ut sin examen.
Handbok till regler för examination är skapad som ett stöd för att tolka och tillämpa styrdokumentet Regler för examination på grund och avancerad nivå.
Handbok till regler för examination
Göteborgs universitets system för digital salstentamen är DISA. Systemet ger stöd vid planering och genomförande av salstentamen med tillhörande bedömningsarbete samt vid återkoppling till studenter utifrån de bedömningskriterier som använts vid betygsättning.
Fubas är ett systemstöd för hantering av kurser och kursplaner på forskarnivå.
Gubas Kursplan, Gubas Tillfälle och Gubas Utbildningsplan är de tre systemstöden för kursplaner respektive utbildning och utbildningstillfällen samt utbildningsplaner för grundnivå och avancerad nivå.
ISP-systemet är ett webbaserat systemstöd för individuella studieplaner för doktorander.
Ladok är ett nationellt system med ett gränssnitt för många handläggare inom all studiedokumentation.
Universitetets system för internationell mobilitet. Mobility-Online gör det möjligt för inkommande/utresande studenter att ansöka elektroniskt till en utbytesperiod och antagning/planering av utbytesperioden görs sedan via systemet. Även kontakter med våra internationella partners (viss avtalsadministration) hanteras genom systemet. Mobility-Online gör det också möjligt att söka fram information om din- och andra fakulteters/institutioners mobilitetsavtal avseende giltighetstid, nivå, antal platser, aktuella mobilitetsflöden och kontaktuppgifter.
Mobility-Online support: mo@gu.se.
Mobility-Online på sidan Verktyg
NyA-webben är ett webbaserat gränssnitt av antagningssystemet NyA där institutionspersonal gör reservantagning och lägger in antagningstal samt anger hur länge utbildningar ska vara öppna för sen anmälan. På NyA-webben kan institutionspersonal också ta fram aktuell anmälnings- och antagningsstatistik och antagningslistor.
Vägledning för universitetets lärare och handledare från PIL-enheten
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/studieadministration/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-19