Min huvudsakliga verksamhet återfinns inom områdena special-pedagogik, lärande i samband med synnedsättning eller blindhet, samt användandet av en livsvärldsansats inom pedagogisk och specialpedagogisk forskning.
Forskningsintressen
Min avhandling Förskjutna horisonter. Livsförändring och lärande vid synnedsättning och blindhet (2001) behandlade frågor om vad som händer när man får en synnedsättning eller blir blind som vuxen, samt hur man lär sig att hantera den nya livssituationen. Här visade sig lärande ingå som en central del för att på nytt ha möjlighet att hantera det dagliga livet. I studien visade sig lärande som en sammanflätad komplexitet bestående av existentiella, perceptuella och sociala aspekter samt aktivitet. Fortsatta studier genomförs inom området som ett led i teoriutveckling relaterat till lärande vid förändrad livssituation, bland annat inom området orientering och förflyttning. Ett annat intresse är delaktighet och hur personer med funktionsnedsättning kan och tillåts vara delaktiga i skola och samhälle.
Därutöver har jag ett allmänt intresse av specialpedagogiska frågeställningar inom skola och samhälle samt innebörden av ett specialpedagogiskt förhållningssätt. Huvudsakligen använder jag mig av en livsvärldsfenomenologisk forskningsansats, där jag också arbetar med metodologiska frågor om hur det är möjligt att närma sig och försöka gestalta en annan persons perspektiv och livsvärld, samt kroppsliga och intersubjektiva aspekter av livsvärldsbegreppet.
Undervisning
Jag arbetar bl.a. med och är intresserad av forskningsmetodologiska frågeställningar, främst inom det kvalitativa forskningsområdet. Jag handleder examensarbeten och uppsatser inom det specialpeda-gogiska forskningsfältet, samt har handlett flera doktorander som biträdande handledare.
2009–2012 utvecklade jag ett masterprogram i specialpedagogik med inriktning mot synpedagogik och synpedagogiskt arbete vid Stockholms universitet. Sedan vt 2015 arbetar jag med ett nystartat tvärvetenskapligt masterprogram i synpedagogik och synrehabili-tering som bedrivs i samverkan med Universitetet i Sørøst-Norge.
Samverkan
Jag har ett flertal samverkansuppdrag, bl.a. är jag ordförande för ForumVision som är ett nätverk för forskare och professionella med intresse inom synområdet. Inom det Svenska nätverket för forskning om funktionshinder är jag kontaktperson för Göteborgs universitet. Sedan 2015 är jag ordförande för Kollegium för livsvärldsfeno-menologisk forskning vid Institutionen för pedagogik och special-pedagogik. Jag ingår i forskningsmiljön PRIS Platform for Research in Inclusive Education and School Development. Därutöver är jag chair i den lokala organisationskommittén för International Mobility Conference IMC17, 22-25 juni 2020.
Nyckelord
Specialpedagogik, lärande, delaktighet, synnedsättning, livsvärldsfenomenologi, hermeneutik, livsberättelser.
ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
www.forumvision.se/
ips.gu.se/forskning/kollegier/livsvfeno
www.usn.no/mss
www.ips.gu.se/imc17