Universitetets systematiska arbetsmiljöarbete ska alltid, där det är aktuellt, involvera studenter. I detta avsnitt har vi samlat information som kan ge stöd och hjälp för dig som arbetar med studenters arbetsmiljö på fakultet, institution, program eller liknande.
I arbetsmiljölagen likställs den som genomgår utbildning som arbetstagare i flertalet kapitel.1 Eftersom studenter ses som arbetstagare krävs att universitetet inkluderar studenterna i aktuella delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Dock krävs det oftast inte några nya arbetssätt eller metoder, utan det handlar mer om att säkerställa att studentperspektivet aktualiseras.
Rektor har arbetsmiljö- och skyddsansvar för all verksamhet inom universitetet. Rektor fördelar en del uppgifter inom området till dekaner, som i sin tur fördelar till prefekter. När det gäller studenters arbetsmiljö är det oftast prefekterna som har tilldelats ansvaret.
För mer information om uppgiftsfördelning inom det systematiska arbetsmiljöarbetet, se personalenhetens sida: Arbetsmiljöansvar för lokaler och andra arbetsställen.
Kontakta Johan Häggman, samordnare för studenthälsa, arbetsmiljö och likabehandling för studenter.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/service-stod/for-arbetsgivare/arbetsmiljo/arbetsmiljo-a-till-o/student/?tipFriend=true&tipUrl=https%3A%2F%2Fmedarbetarportalen.gu.se%2Fservice-stod%2Ffor-arbetsgivare%2Farbetsmiljo%2Farbetsmiljo-a-till-o%2Fstudent%2F%3FskipSSOCheck%3Dtrue&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2021-02-24