Till startsida
Covid-19: Skärpta restriktioner vid Göteborgs universitet förlängs
Fredag 22 januari 12:56
Driftstörning: Det är för närvarande problem med Citrix Files / Sharefile. Felsökning pågår.
Torsdag 21 januari 15:00

 

Foto som visar studenter som står utanför Café AnatomenUniversitetets systematiska arbetsmiljöarbete behöver involvera studenter, eftersom de omfattas av arbetsmiljölagen. I detta avsnitt har vi samlat information som kan ge dig stöd och hjälp i ditt arbete för dig som arbetar med studenters arbetsmiljö på fakultet, institution, program eller liknande.

Sidan är under utveckling

Innehållet på denna sida är under utveckling och arbetet beräknas vara klart i februari 2021. Har du feedback eller förslag? Kontakta gärna Johan Häggman.

Studenter likställs som arbetstagare i arbetsmiljölagen

I arbetsmiljölagen likställs den som genomgår utbildning som arbetstagare i flertalet kapitel.1 Då våra studenter ses som arbetstagare krävs det att universitetets alla verksamheter inkluderar studenterna i aktuella delar av sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Det krävs oftast inte nya arbetssätt eller metoder, utan handlar mer om att säkerställa att studentperspektivet finns med.

Arbetsmiljöansvar för studenter

Rektor har arbetsmiljö- och skyddsansvar för all verksamhet inom universitetet. Rektor fördelar en del uppgifter inom området till dekaner, som i sin tur fördelar till prefekter. När det gäller studenters arbetsmiljö är det oftast prefekterna som har tilldelats ansvaret.

För mer information om uppgiftsfördelning inom det systematiska arbetsmiljöarbetet, se personalenhetens sida: Arbetsmiljöansvar för lokaler och andra arbetsställen.

Tips för ett gott arbetsmiljöarbete

  • Arbetsmiljöarbete ska vara roligt om än utmanande.
  • Involvera studenter tidigt i arbetsmiljöarbetet då de har värdefull information.
  • En överenskommelse med studentkår om studentinflytande ger en tydlighet för alla inblandade om hur studentinflytande sker och hur. Detta gäller självklart även i arbetsmiljöarbetet.
  • Arbetsmiljöarbetet är ett arbete med flera perspektiv. Att inkludera studentperspektivet handlar inte om att uppfinna nya metoder, utan om att synliggöra perspektivet i det arbetsmiljöarbete som redan görs.
  • Ta hjälp av stödet som finns och av andra verksamheters arbetsmiljöarbeten.

Har du frågor?

Kontakta Johan Häggman, samordnare för studenthälsa, arbetsmiljö och likabehandling för studenter.

Referenser

1 AML, kapitel:

  • 2–4
  • 7–9
  • 5, 1 och 3 §
  • 6, 6a, 8
  • 15, 17 och 18 §
Sidansvarig: Utbildningsenheten|Sidan uppdaterades: 2020-11-03
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/service-stod/for-arbetsgivare/arbetsmiljo/arbetsmiljo-a-till-o/student/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2021-01-24

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?