I enlighet med Anställningsordning för anställning av lärare vid Göteborgs universitet ska lärare som är anställd som biträdande universitetslektor, efter ansökan från läraren eller på initiativ från arbetsgivaren, ges möjlighet att inom ramen för sin anställning bli prövad för befordran till universitetslektor.
Bedömningsgrunderna för befordran till universitetslektor ska framgå av ledigkungörelsen för det biträdande universitetslektoratet.
Ansökan om befordran till universitetslektor skickas till Lärarförslagsnämnden senast sex månader innan den tidsbegränsade anställningen som biträdande universitetslektor löper ut.
Genomförda/validerade högskolepedagogiska kurser PIL101, PIL102 och PIL103 är ett krav för befordran. För övriga behörighetskrav och bedömningsgrunder, se Samhällsvetenskapliga fakultetens tillämpning av GU:s anställningsordning–2019.
1. Ansökan om befordran till universitetslektor lämnas till berörd institution för behandling i enlighet med respektive institutions rutiner.
2. Institutionens HR skickar ansökan om befordran till Lärarförslagsnämnden via LFN:s samarbetsyta i SharePoint genom att
a. skriv skriva ärenderubrik samt föredragande i Anteckningsbok för det aktuella mötet
b. lägga handlingarna i respektive institutionsmapp för det aktuella mötet.
Lärarförslagsnämndens handläggare diarieför ärendet.
3. Institutionens HR skickar in förslag till beslut om sakkunniga till Lärarförslagsnämnden via LFN:s samarbetsyta i SharePoint genom att
a. skriv skriva ärenderubrik samt föredragande i Anteckningsbok för det aktuella mötet
b. lägga handlingarna i respektive institutionsmapp för det aktuella mötet.
• Ansökan om befordran inklusive CV och publikationslista Observera det formella kravet på genomförda/validerade högskolepedagogiska kurser (se Samhällsvetenskapliga fakultetens tillämpning av GU:s anställningsordning–2019), intyg bifogas.
• Ledigkungörelse, biträdande universitetslektorat
• Kopia av anställningsbevis
• Förslag till (tillfrågad) sakkunnig.
Samtliga handlingar inlämnas av institutionens HR till fakultetskansliet, via samarbetsverktyget SharePoint, i pdf-format, ett dokument per ärende (samtliga underlag sammanfogade till en pdf-fil), senast två veckor innan sammanträdet genom att
1. skriva in ärenderubrik samt föredragande i Anteckningsbok för det aktuella mötet
2. lägg in handlingar i respektive institutionsmapp för det aktuella mötet
.
4. Lärarförslagsnämnden granskar och beslutar att ansökan kan skickas till sakkunniga
5. Lärarförslagsnämnden granskar förslag till beslut om sakkunniga och beslutar om utseende av sakkunniga
6. I de fall institutionen inte har förslag till sakkunniga att presentera vid Lärarförslagsnämndens möte fattar ordförande beslut om sakkunniga när institutionen inkommer med förslag till Lärarförslagsnämndens handläggare.
7. Lärarförslagsnämndens handläggare skickar ansökan, åberopade skrifter, vetenskapliga skrifter och, i förekommande fall, medförfattarintyg, information om uppdraget, tidsfrist och arvoderingsunderlag till sakkunniga.
8. Sakkunnigyttranden inkommer till Lärarförslagsnämnden.
9. Lärarförslagsnämnden granskar sakkunnigyttranden inför beslut om befordran till universitetslektor och föreslår prefekt att besluta om befordran.
10. Prefekt fattar beslut om befordran till universitetslektor.
11. Institutionen slutför befordringsprocessen i enlighet med respektive institutions rutiner.
icke officiell översättning, på UHR
med Samhällsvetenskapliga fakultetens tillämpning
ansökan om befordran till lektor
befordran till lektor
befordran till universitetslektor
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/samfak/beredningsorgan/lararforslagsnamnden/befordran/bitradande-lektor-till-lektor/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29