I september 2021 tog rektor beslut om inrättandet av en arbetsgrupp för digitalisering. Det övergripandet uppdraget för gruppen är att ta fram förslag på strategier, styrformer, ambitionsnivå samt prioriteringar inom digitaliseringsområdet vid universitetet. Arbetsgruppens uppdrag pågick under en tvåårsperiod till och med augusti 2023.
Utvärdering av Göteborgs universitets administration, Assuring quality in university administration 2016 - AQUA16.
Göteborgs universitets administration utvärderades under 2016. Målet med utvärderingen var att ge förslag på hur administrationen ska utvecklas för att fortsätta vara ett ändamålsenligt stöd till universitetet och dess utveckling.
FUBAS-projektet arbetade med att skapa enhetlig process för hantering av kurser och kursplaner för utbildning på forskarnivå genom att utveckla ett universitetsgemensamt IT-stöd.
FUBAS-projektet avslutades hösten 2019.
Förstudie för E-arkiv genomfördes 2016-2017.
GU-förnyas - ett organisationsprojekt
Förnyad organisation ger bättre villkor för utbildning och forskning
En ny administrativ organisation är på plats vid Göteborgs universitet sedan den 1 januari 2013.
GU-kortet är universitetets multifunktionskort för studenter och medarbetare. Projektet pågick oktober 2017 - våren 2020.
Tydligare kontaktvägar för medarbetare att framföra behov och synpunkter, ett smidigare dagligt arbete och mer satsningar på utveckling – det är tre förväntade effekter av denna nya styrmodell.
GUSPP står för Styrning av GU-gemensamma System, Processer och Projekt.
IA-projektet levererade en digital tjänst - IA - för hantering av incidenter och avvikelser inom arbetsmiljö, miljö och säkerhet. Tjänsten används även för det systematiska säkerhets-, arbetsmiljö- och miljöarbetet. IA ersätter GURIA.
2017-2019 ansvarade INCA-projektet för införandet av den nya lärplattformen Canvas. Projektet ansvarade även för att påbörja arbetet med avveckling av den tidigare lärplattformen, GUL.
Våren 2020 genomfördes en förstudie för att undersöka om det finns ett verktyg för kursvärderingar som kan användas i Canvas. Efter pilottester av två olika system beslutades att projektet skulle implementera en integration av Sunet Survey i Canvas.
Ladok3 är ett webbaserat utbildningsadministrativt system som fokuserar på självservice.
Målet med projektet var att ge en bättre och säkrare service till universitetets studenter och doktorander, och bidra till en smidigare daglig utbildningsadministration för medarbetare.
Ladok3 används vid 38 lärosäten, däribland Göteborgs universitet.
LIS-projektet handlar om att utveckla ett verktyg för ledningsinformation och beslutsstöd för chefer.
Sommaren 2013 pausades projektet för en utvärdering och under våren 2014 har en utredning av projektets tekniska förutsättningar gjorts. Med utgångspunkt i de resultaten har universitetsdirektören och styrgruppen beslutat att LIS-projektet avslutas.
Perioden november 2020 till augusti 2021 pågick en förstudie om hur Medarbetarportalens roll och funktion kan ersättas av andra webbplattformar än InfoGlue.
Mobility Online ersatte Moveon som vårt universitetsgemensamma system för internationell mobilitet.
Policyn för verksamhetsstödet vid Göteborgs universitet beskriver verksamhetsstödets roll inom universitetet och de värderingar som verksamhetsstöd arbetar utifrån.
Syftet med projektet var att skapa ett mastersystem som ger en mer korrekt och komplett bild av personer, organisationer och relationer vid universitetet. Projektet pågick maj 2019 - maj 2021.
RED19 är en kvalitetsutvärdering med fokus på forskning och forskningsmiljöer.
Syftet med RED19 är att identifiera förutsättningar och strategier som möjliggör och skapar goda forskningsmiljöer. Utvärderingens process och resultat ska bidra till kvalitetsutveckling av universitetets forskning och fungera som ett viktigt lednings- och styrningsinstrument.
Nu finns RED19-rapporten i en tryckt version.
Syftet med projekt samarbetsverktyg var att ta fram moderna IT-verktyg för dokumentlagring och samarbete. Verktyget som togs fram är byggt på SharePoint Online och kan kompletteras med Teams och andra komponenter inom Microsoft 365.
Projektet avslutades under våren 2021. Slutrapporten från projektet finns här (inloggning krävs):
Mer information om samarbetsverktyget hittar du under verktyg:
Projektet handlade om ta fram nya lösningar för lagring och hantering av klass 3-information.
Tjänsten Säker lagring lanserades i maj 2021. För att använda tjänsten krävs inloggning via MFA (multifaktorautentisering). Mer information finns under verktyg:
Målet med TRE-projektet (Trusted Research Environment) var att leverera nya tjänster och infrastruktur för personverifierad säker IT-miljö som skapar möjlighet till lagring, samarbete, bearbetning och delning av data.
Projektet är nu avslutat och har mynnat ut i tjänsten TRE.
Valideringsprojektet pågick under 2017-2018 i syfte att utveckla en universitetsgemensam modell för validering och bedömning av reell kompetens.
Webbutvecklingsprojektet handlade om att skapa en ny extern webbplats, med en väl fungerande sökfunktion och en ny digital kurs- och programkatalog för GU:s utbildningar.
Utvecklingsprojektet avslutades hösten 2020.
Webbutvecklingsprojektet
Drupal verktygssida
Akeneo PIM verktygssida
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/projekt-process/avslutade-projekt/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-28