Till startsida

Samverkanskonferens för KPU förhöjd studietakt

Nyhet: 2019-12-16

Johan Wennström, fil dr i statsvetenskap och forskare på Institutet för Näringslivsforskning

Nyligen samlades representanter från Göteborgs universitet och Göteborgs Stad på en samverkanskonferens kring utbildningen KPU Ma/Nv/Tk med förhöjd studietakt. VFU-handledare, lärare, rektorer, universitetslärare och övriga som arbetar med utbildningen var inbjudna i syfte att utveckla samarbetet och förena den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.

Dagen varvades med föreläsningar och gruppdiskussioner. Bland annat diskuterades hur programmet har fungerat under året och vilka erfarenheter man kan ta med sig när det tillkommer fler ämnesingångar till programmet 2021.

– Jag ser framemot att kunna erbjuda fler studenter möjligheten att kunna läsa KPU förhöjd studietakt. Vi arbetar nu med att utöka mot de studenter som har med sig moderna språk (Ty, Fr, Sp), samt bild, slöjd och musik. Från och med 2021 ska dessa ämnen också vara representerade i utbildningen och jag tror att fler ämnen kommer att berika programmet, säger Håkan Kellgren, programledare för KPU med förhöjd studietakt.

Jonas Linderoth, professor i pedagogik, höll en föreläsning om “Lärandeteorier och undervisning”. Han argumenterade för att det finns fördelar med att betrakta planering av undervisning som systemdesign där läraren bygger upp system för elevernas lärande. Undervisning behöver bygga på beprövad erfarenhet och evidens snarare än lärandeteorier. Jonas argumenterade också för vikten av att skilja summativ och formativ bedömning åt.

Johan Wennström, fil dr i statsvetenskap och forskare på Institutet för Näringslivsforskning föreläste om ”Konflikten om kunskapen” och berättade om hur kunskapssynen förändrats under tid och hur det påverkar dagens lärarstudenter. Han problematiserade kring PISA-undersökningen, synen på ämneskunskaper, läraryrkets status, betygskriterier samt gav råd om hur universitetet kan rusta lärarstudenterna i sitt uppdrag.

– Synen på kunskap är skolans viktigaste styrande institution som allting annat utgår ifrån. Förändras kunskapssynen förändras allt annat, menar Johan Wennström.

Johan Wennström anser att den rådande synen på ämneskunskaper i den svenska skolan kan beskrivas som konstruktivistisk och postmodern, att kunskap anses vara någonting flytande och subjektivt, som inte går att lära ut eller mäta förståelse för i traditionell mening och att den lärare som har en annan kunskapssyn hamnar i dag i konflikt med det svenska skolsystemet.

Frågor att diskutera med studenter:

  • Vilken kunskapskultur vill du verka för på din arbetsplats? Hur ska du göra det?
  • Hur kan du som enskild lärare, utan att frångå styrdokumenten, ändå visa att du är en auktoritet vad gäller ämneskunskaper?
  • Vilket är ditt läraretos?

Några röster om dagen från deltagare på konferensen:

– Glad över att vara del av den snabba KPU:n. Den har så stor potential att verkligen göra skillnad på skolan och i akademin. Inte minst på grund av att den har fått vara testbädd och fortfarande kan förbättras.

– Det var intressant att höra två kunniga personer och att de säger samma sak som man själv har känt som lärare.

– Övertygelsen att sträcka på ryggen har ökat. Läraryrket är viktigt!

Programledare Håkan Kellgren avslutar med följande ord:

– Vi har fått massor att fundera på och arbeta vidare efter programkonferensen. Dels inspiration – och lite frustration – från mkt engagerade och intressanta föreläsare, dels tankar och frågor som vi behöver ta med in i programmet för att fortsätta arbetet med att utveckla och säkerställa god kvalité.

AV:

Sidansvarig: Webbredaktör|Sidan uppdaterades: 2019-12-16
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/lararutbildning/nyhet-detalj//samverkanskonferens-for-kpu-forhojd-studietakt.cid1668143?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2020-01-27

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?