Det finns två huvudsakliga verktyg för resfria/digitala möten vid Göteborgs universitet: Zoom och Teams. Nedan följer en jämförelse så du kan välja rätt verktyg för rätt tillfälle och ändamål.
Universitetets zoomtjänst drivs av NORDUnet som ägs av de nordiska ländernas vetenskapsråd.
Teams är en komponent inom universitetets samarbetsverktyg som bygger på Microsofts produkt SharePoint Online.
Tjänst | ||
Kan arrangera möten | Medarbetare och studenter | Personer som har x-konto |
Externa deltagare? | Ja | Ja |
Ringa in från telefon | Ja | Nej |
Ringa in från videokonferensrum (H.323/SIP) | Ja | Nej |
Breakout rooms | Ja | Ja |
Inspelning | Ja, lokalt till din dator eller direkt till GU Play (via Cloud Recording) | Ja, inspelningen lagras i Sharepoint eller Onedrive beroende på typ av möte. |
Omröstning | Ja | Ja |
Maxdeltagare i ett möte | 300 (går att öka till 500) | 1000 |
Webinar | Zoom webinar (normalt max 1000 deltagare) | Microsoft Teams live event (max 10 000 deltagare) |
Live undertextning | Nej | Ja |
Registreringsfunktion | Ja | Nej |
Delta från en webbläsare | Ja | Ja |
Klicka här om något inte fungerar och du behöver hjälp
Rådgivning och information om digitala resfria möten.
Skapa och hantera möten
I många tjänster för videomöten, som Zoom och Teams, kan du själv ladda upp en bakgrundsbild. Här kan du ladda ned GU-bakgrunder som passar till videomöten och konferenser.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/it/resfria-moten/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29