Här hittar du information om de IT-tjänster som finns tillgängliga för medarbetare vid universitetet. Det gäller till exempel e-post, telefoni, lagringstjänster, programvaror och VPN.
Du måste vara inloggad i medarbetarportalen för att se alla tjänster i menyn. Under fliken Verktyg i toppmenyn finns information och länkar till ytterligare program, tjänster och verktyg som du kan använda i ditt arbete. Det handlar till exempel om universitetets samarbetsverktyg, som bygger på SharePoint Online och andra komponenter i Microsoft 365. Mer information om verktyget finns här:
Om du är ny på universitetet kan följande presentation om det viktigaste att känna till kring våra digitala verktyg vara användbar:
[2024-02-28] Under 2024 kommer samtliga centralt administrerade datorer (GDA-datorer) med operativsystemet Windows 10 uppgraderas till Windows 11. Windows 11 kommer att skickas ut gradvis till mindre grupper av datorer i taget.
[2023-11-20] I universitetets Microsoft 365-miljö ingår nu Microsoft Bookings. Bookings är ett verktyg för att publicera schemalagda tider som andra sedan kan boka in sig på.
Här hittar du svar på vanliga frågor om IT och att arbeta på din dator.
För att inte riskera att bli av med dina filer och dokument vid en hårddiskkrasch rekommenderas att du inte enbart sparar filer på den egna datorn (till exempel på skrivbordet).
På följande sida finns information om olika alternativ för lagring:
Om du behöver behörighet till en gemensam yta/mapp kan du få det via IT-supporten. Tänk på att beställningen som läggs måste komma ifrån någon som redan har tillgång till den delade ytan eller ifrån din chef. För att lägga till behörigheten behöver supporten också få hela adressen till mappen.
På sikt kommer gemensamma mappar att avvecklas och materialet kommer i första hand att flyttas till SharePoint/Teams. Därför är det att rekommendera att i första hand beställa en samarbetsyta i samarbetsverktyget framför att beställa nya servermappar.
Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Anslut nätverksenhet". Välj enhetsbokstav (undvik bokstaven U). I textrutan skriver du in adressen i formatet \\servernamn\mappnamn. Klicka på Slutför.
Tryck ⌘+K i Finder. I textrutan skriver du in adressen i formatet smb://servernamn/mappnamn. Klicka på Anslut.
Information om hur du får behörighet till en samarbetsyta i samarbetsverktyget hittar du här:
Tillgång till en delad postlåda eller funktionsbrevlåda beställs via din lokala behörighetsadministratör. En lista på behörighetsadministratörer på respektive institution/enhet finns här:
För att komma åt postlådan via din egen inkorg när du har fått behörighet, se instruktioner i följande manualer:
Lägga till delad postlåda i Outlook
Lägga till delad postlåda i telefon (Android eller iPhone)
Kontakta IT-supporten om du behöver hjälp med att komma åt postlådan du har fått behörighet till.
Datorer som är centralt administrerade (GDA) levereras med en basnivå av programvaror. Behöver du fler programvaror kan du hämta dem på egen hand. Om du använder PC hämtas de via Bravo självbetjäningsportal, om du använder Mac via Managed Software Center.
På följande sida finns mer information om hur du hämtar program till just din dator:
Vissa IT-tjänster kan bara nås när du är ansluten till universitetets datanätverk. Vid arbete hemifrån eller på distans kan du behöva ansluta till universitetets VPN-tjänst för att nå de tjänster och lagringsytor du använder i ditt arbete.
För möten på distans finns flera alternativ på universitetet:
Du använder ditt x-konto för att logga in på det trådlösa nätverket eduroam. Tänk på att du ska lägga till ändelsen @gu.se efter ditt användarnamn (x•••••@gu.se) för att ansluta till nätverket.
Efter uppdateringar på datorn händer det då och då att användare får problem med att använda Adobe-programmen (främst Acrobat) och behöver logga in på nytt.
Om du blir ombedd att logga in i Acrobat eller något annat Adobe-program, tänk på att du ska ange @gu.se för att bli inloggad på GU-kontot där licensen för programmet finns. Skriv sedan in ditt x-konto och lösenord för att slutföra inloggningen.
Om detta inte fungerar, kontakta IT-supporten.
Kontaktformulär
Telefon: 031-786 2020
Öppet: vardagar 08.00-16.30
(maj-augusti: 08.00-16.00)
OBS! Godkänn fjärrstyrning av din dator endast då IT-supporten ber dig om det.
Driftinfo, pågående problem och planerade åtgärder inom IT
Informationssäkerhet, info om informations- och IT-säkerhet
Datorergonomi, hur bör jag arbeta fysiskt vid datorn?
Sårbarhet i programvaran Apache Log4j
Läs nyheter om IT-tjänster och datorarbetsplatsen som RSS
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/it/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-19