Det systematiska kvalitetsarbetet syftar till att vara ett stöd för lärares pedagogiska arbete, liksom för institutions- och fakultetsledningens arbete med att organisera verksamheten och styra resurser. Den grundläggande frågan är: Hur kan vi göra utbildningarna ytterligare lite bättre?
Det nuvarande systemet – som etablerats successivt sedan mitten av 2010-talet – har åtta kriterier för kvalitet som formulerats av Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) utifrån europeiska standarder och guidelines. Dessa ramar in kvalitetsarbetet vid Göteborgs universitet via den policy som fastställts av rektor (GU 2022/2839). Policyn omfattar samtliga utbildningsnivåer: grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.
De åtta kriterierna omfattar tre övergripande områden. (1) Aspekter som rör lärares direkta arbete med utbildningen (”Pedagogiskt arbete”), (2) aspekter som lärare inte råder över (”Ledning och styrning”, exempelvis lärmiljöernas omfattning och utformning) och (3) att det finns ett system för uppföljning och utveckling på plats, som bidrar till att öka kvaliteten på de två första.
Bilden illustrerar att det systematiska arbetet med uppföljning och utveckling leder till ökad kvalitet på såväl det pedagogiska arbetet, som på ledningens arbete.
Det systematiska kvalitetsarbetet har tre kvalitetsdrivande processer: (1) det interna kvalitetsarbetet, (2) de externa bedömningarna och (3) de universitetsgemensamma workshops och seminarier som arrangeras av det kvalitetsutskott som arbetar under Utbildningsnämnden. Dessa är sammanlänkade: Den externa bedömningen utgår ifrån material – kursplaner, kursguider, studentarbeten mm. – som uppstår genom arbetet i/med kurser och program. Omvänt är de rekommendationer som den externa bedömargruppen ger en utgångspunkt för det fortsatta arbetet med att göra utbildningarna bättre (process 1). Kvalitetsutskottet väljer innehållet till de workshops och seminarier som de arrangerar utifrån innehållet i bedömargruppsrapporter och åtgärdsplaner från alla fakultetsområden. Kvalitetsutskottets arrangemang är ett tillfälle till gemensamt lärande inom Göteborgs universitet och brukar vara mycket uppskattade.
Konstnärliga fakultetsstyrelsen har med utgångspunkt i Göteborgs universitets kvalitetspolicy fattat beslut om hur detta ska bedrivas inom fakulteten:
Du hittar dessa på Konst Internt, sidan för styrdokument under rubriken utbildning. Det finns en direktlänk i pluggen till höger på sidan.
Tobias Pettersson
utbildningsledare fakultetskansliet
HDK-Valand
Hans Ekelund
viceprefekt utbildning
HSM
Eva Niste
utvecklingsledare
rapport från senaste utvärderingen
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/internt-konst/kvalitetsarbete/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-28