Valet av ny fakultetsstyrelse på IT-fakulteten för mandatperioden 1 juli 2021 - 30 juni 2024 är nu klart.
72 % av de röstberättigade deltog i valet. 88 % av dessa röstade för beredningsgruppens förslag.
Fakultetsstyrelsen har ansvar för strategisk planering, övergripande styrning och kvalitetssäkring av utbildning, forskning och samverkan.
Fakultetsstyrelsen är ett kollegialt organ med en majoritet av ledamöter med vetenskaplig eller konstnärlig kompetens. Fakultetsstyrelsen utgör också ett forum för diskussion och samordning av fakultetens verksamhet.
Fakultetsstyrelsens arbete ska ske inom ramen för universitetets mål och strategier samt de uppdrag universitetsstyrelsen och rektor lämnat.
(förutom dekan, prodekan och studentrepresentanter)
Ordinarie ledamöter:
Gordana Dodig Crnkovic, bitr professor
Birgit Grohe, universitetsadjunkt
Koen Claessen, professor
Dina Koutsikouri, docent
Urban Nulden, docent
Sofia Serholt, universitetslektor
Gruppersättare:
Richard Berntsson Svensson, docent
Oskar Lindwall, docent
Mandatperioden är 1 juli 2021 - 30 juni 2024.
Fakultetsstyrelsen ska bestå av sammanlagt elva ledamöter med dekan, prodekan samt tre studentrepresentanter inräknade. (De tre studenterna utses av Studentkåren.) Dekanen vid fakulteten är ordförande i fakultetsstyrelsen och prodekanen är vice ordförande. En majoritet av ledamöterna ska vara vetenskapligt kompetenta, dvs. ha doktorsexamen.
Till den kommande mandatperioden på tre år behöver endast sex ordinarie ledamöter och två ersättare väljas, då dekan och prodekan tillsätts på två mandatperioder i taget.
Beredningsgruppen försöker i sitt arbete välja ledamöter så att det ska bli en så bra sammansättning som möjligt i styrelsen. En jämn fördelning mellan de båda institutionerna eftersträvas, en ok fördelning åldersmässigt, likaså en jämn könsfördelning i styrelsen som helhet (dvs. inkl. dekan, pro dekan och vice dekan). En viss kontinuitet i styrelsen är önskvärd, så att inte samtliga ledamöter byts ut samtidigt. Två mandatperioder i följd brukar dock vara maxlängd för en ledamot. En majoritet av ledamöterna ska vara inneha en doktorsexamen.
Beredningsgruppens förslag på sex ordinarie ledamöter och två gruppsuppleanter går till godkännande via en elektronisk röstning. Valbara personer för styrelsen är anställda* vid de två institutionerna inom IT (anställning vid Göteborgs universitet eller Chalmers), vilkas anställning omfattar minst 50% av heltid och som är förordnade tillsvidare eller har förordnande som omfattar minst två års sammanhängande tid.
Medlemskap i IT-fakultetsstyrelsen kan inte kombineras med någon form av chefskap med underställda, så som till exempel prefekt, avdelningschef etcetera. Medlemmar i beredningsgruppen är inte valbara. Dessutom är det inte lämpligt att kandidat till styrelsen är medlem i något av fakultetens beredande organ (som t. ex. LFN, UGAIT, ITFUB)
Regelverket för val till fakultetsstyrelser vid Göteborgs universitet återfinns i Göteborgs universitets arbetsordning
Elektronisk röstning (det vill säga ja eller nej till förslaget, alternativt föreslå en egen sammansättning av styrelse) beräknas ske i april-maj 2021.
Rösträtt har endast de anställda vid den del av verksamheten som tillhör Göteborgs universitet och som också har ett förordnande på minst 50% av heltid, har en fast anställning, eller som redan har varit anställda minst två år i följd.
Representanter för doktoranderna utses av studenterna, vilket sköts via Studentkåren. Doktoranderna har därför inte rösträtt som anställda.
Valet genomförs elektroniskt mellan 2021-04-19 – 2021-04-30.
Beata Stahre Wästberg, docent, CSE (ordförande)
Ylva Hård af Segerstad, docent, AIT
Philipp Leitner, docent, CSE
Jonas Ivarsson, professor, AIT
Catharina Jerkbrant, kommunikatör, IT-fakulteten
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/internt-itufak/namnder-kommitteer/fakultetsstyrelse/ny-fakultetsstyrelse-2021/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29