Information om hur du använder den digitala tekniken och vart du vänder dig för stöd och support hittar du via länken nedan.
Till information om digitala lösningar
Jag ska hålla en föreläsning, kan jag få hjälp med att få tekniken att fungera?
Du bör alltid kontakta en AV-tekniker via servicedesk någon dag innan din föreläsning om du är osäker på hur tekniken fungerar. Då kan de kontrollera att utrustningen fungerar och visa dig hur du använder den.
Du hittar kontaktuppgifter till servicedesk i högerkolumnen.
Går det att få tag i en AV-tekniker om jag har ett problem som måste lösas här och nu?
Om du har problem ska du alltid försöka få tag i en tekniker. Ibland kan AV-teknikern vara upptagen just då, men det kan finnas någon annan på vaktmästeriet som kan hjälpa dig.
Du hittar kontaktuppgifter i högerkolumnen under respektive campusservice.
Jag behöver låna en bärbar dator för en föreläsning. Vem lånar jag den av?
Vänd dig i första hand till din institution. Det är institutionen som ska tillhandahålla lånedatorer, adaptrar etc.
Kontakten till projektorn passar inte till min dator. Hur gör jag nu?
VGA är standard i våra föreläsningssalar. Alla datorer har inte uttag för VGA och då kan du behöva en adapter. Har du inte det själv ska du alltid i första hand låna på institutionen.
Vi har en gästföreläsare som behöver koppla in sin dator i föreläsningssalen. Är det OK?
Det går bra, men tänk på att din gästföreläsare behöver gästlogin för åtkomst det trådlösa nätverket. Du kan själv skapa ett gästkonto:
Boka & beställ - gästkonto trådlöst nät
Tänk också på att:
Går det att få hjälp med AV-tekniken på kvällen?
På vissa campusservice finns det servicetekniker som arbetar kvällstid på andra inte. Kontakta din lokala campusservice för att ta reda på vad som gäller hos dig. Vanligtvis går det att ordna, men det kan vara förenat med en viss kostnad.
Jag vill filma en föreläsning. Kan jag få hjälp med det?
Kontakta din lokala campusservice för att fråga om de kan hjälpa till med att filma. Det ser olika ut på olika campus.
Medieteknik kan också anlitas för att filma föreläsningar och andra evenemang.
Till Medietekniks webbplats
Hur källsorterar jag avfall?
På varje institution eller enhet ska det finnas källsorteringsmöbler och anvisningar om hur avfallet ska källsorteras. Följ dessa anvisningar så blir det rätt.
Kan man inte bränna allting?
Rätt men fel. Avfall som bränns blir det slaggprodukter av. Dessutom är det inte resurssmart att bränna. Det mesta av det avfall som produceras kan återvinnas.
Blandas inte allt avfall i bilen?
De bilar som hämtar avfall har flera fack. En bil kan till exempel hämta pappersförpackningar, plastförpackningar och returpapper.
Jag ser att lokalvårdaren lägger allt vi sorterar i sin sopsäck. Varför det?
Ibland är det en transportfråga men de hamnar i rätt kärl i avfallsrummet.
Är elektronik sekretessavfall?
All elektronik med minnesmedia är sekretessavfall.
Exempelvis kopiatorer, mobiltelefoner, läsplattor, smartphones, faxar och datorer.
Vad innebär skyddsvärda dokument?
Alla enheter på universitetet har någon form av sekretesspapper.
Alla dokument med personuppgifter samt forskningsdokument
ska inte komma i orätta händer.
Kan man strimla skyddsvärda dokument?
Nej, det pappret är svårt att strimla. Det tar dessutom tid, dammar och någon måste se till att behållaren töms. Sekretesspapper ska flisas i mycket små bitar som pappersindustrin kan använda till nytt papper.
Hur ska jag hantera skyddsvärda dokument som ska kastas?
Inom alla områden ska det finnas sekretesstunnor för sådana dokument. Om du inte vet var din närmaste tunna finns, vänd dig till campusservice så får du hjälp.
Hur tas innehållet i sekretesstunnan omhand?
Campusservice tar hand om det och ser till att det flisas.
Mitt passerkort/GU-kort fungerar inte. Vad gör jag?
Det kan finnas olika anledningar till att kortet inte fungerar. Vi har samlat information om vad det kan vara och vad du ska göra på en supportsida för GU-kortet.
Till support för GU-kortet
Hur bokar jag en lokal på min egen fakultet?
Om du ska boka en lokal internt inom din fakultet ska du vända dig till lokalbokaren på din institution.
Hur bokar jag en lokal på en annan fakultet?
För att boka lokal på din fakultet kontaktar du lokalsamordnaren på respektive fakultets campusservice. Du hittar kontaktuppgifter via länk i högerkolumnen.
Vi ska ha en större konferens är det möjligt att boka lokal för detta?
Vill du boka på din fakultet gör du det via institutionens lokalbokare. Gäller det en annan fakultet kontaktar du lokalbokaren på respektive campusservice.
Mötesservice
Vill du boka någon av universitetets gemensamma mötes- eller konferenslokaler (Vasaparken, Wallenberg, Ågrenska, Jonsered) kontaktar du konferensbokningen.
Till mötesservice webbplats (konferensbokning.gu.se)
Vi ska ha en öppen föreläsning i våra lokaler. Vad bör jag tänka på?
Lokalbokarna har koll på vad som gäller. Om lokalerna vanligtvis är låsta på dagtid eller om föreläsningen är på kvällen ser campusservice till att dörrarna är öppna under den tid som behövs. Tänk på att inte själv ställa upp dörrarna och lämna dem obevakade.
Jag ska byta rum och behöver hjälp med att flytta mitt skrivbord och mina bokhyllor. Kan jag få hjälp?
Det här är att betrakta som en enklare flytt och då kan du få hjälp av campusservice. Tänk på att ta kontakt minst en vecka innan flytten för planeringen!
Kontaktuppgifter till din lokala campusservice hittar du via länk i högerkolumnen.
Vi ska ordna en fest på institutionen. Finns det några regler vi måste följa?
Det finns regler som ska följas då man arrangerar fest i universitetets lokaler. Du kan ladda ner dokumentet "Regler avseende nyttjande av Göteborgs universitets (GU) lokaler för fester och arrangemang" från säkerhetswebben här i portalen.
Till säkerhetswebbens sida med regler och riktlinjer
Utöver de generella reglerna kan det finnas lokala riktlinjer som också ska följas. Man måste dessutom skriva under ett avtal för att nyttja lokalerna. Kontakta din säkerhetssamordnare för mer information.
Kontakta säkerhetsfunktionen på ditt campus OBS! Inloggning
Finns det några rutiner för hur vi ska gå tillväga om ett utrymme behöver saneras?
Om det sker en incident där man bedömer någon form av sanering krävs kontaktas lokalvården i första hand (vardagar 06.00-14.00). Övriga tider kontaktas campusservice eller servicecenter. Vi anlitar en speciell firma för saneringsarbete.
Information om våra rutiner hittar via länken nedan:
Rutin vid incidenter där sanering bedöms behövas (pdf, nytt fönster)
Är våra lokalvårdare anställda av universitetet eller anlitar vi något bemanningsföretag?
Göteborgs universitet har drygt 100 anställda lokalvårdare. Tillsammans städar de cirka 350 000 kvm lokalyta.
Vi är inte nöjda med hur städningen fungerar hos oss. Vem kontaktar jag?
Lämna ett ärende till lokala campusservice via formuläret för serviceanmälan.
Till serviceanmälan
Varför tvättar ni inte golven längre?
Torra städmetoder bidrar till en miljöanpassad städning. Därför använder vi numera torrmoppar som med hjälp av statisk elektricitet suger upp smuts och andra partiklar. Det blir faktiskt renare än att använda våtmoppar som bara flyttar runt smutsen.
Det doftar inte "rent" längre när det blivit städat. Blir det rent?
Våra lokalvårdare använder enbart miljöanpassade kemikalier utan färgämnen och parfym. Se också svaret ovan!
Hur får jag parkeringstillstånd?
Parkeringstillstånden hämtas ut på Servicecenter. Ett tillstånd per person gäller.
Till information om parkering vid Göteborgs universitet
Vad kostar det att parkera om jag har tillstånd?
Normaltaxan för parkering på universitetets parkeringsplatser på centrala adresser är 10 kr/timme och 60 kr/heldag.
På Medicinarebergets parkeringsområden är taxan 7 kr/timme och 40 kr/heldag.
Var kan mina besökare parkera?
På Medicinareberget finns det besöksplatser. Också utanför Humanistiska biblioteket finns ett fåtal besöksplatser. I övrigt har vi inga särskilda gästparkeringar vid universitetet.
Ifall din organisation behöver parkeringstillstånd för utlåning kan ni kontakta Servicecenter om detta.
Jag behöver skicka ett paket. Kan jag få hjälp med det?
Inom vissa campus kan du få hjälp, fråga hos din lokala campusservice.
Till postsidan där även kontaktinformation finns
Hur gör jag om jag ska skicka ett paket utanför EU?
Då du skickar paket utanför EU behövs tullhandlingar. Är du osäker på hur du ska göra kan du alltid kontakta den som ansvarar för posten på din lokala campusservice.
Till postsidan där även kontaktinformation finns
Mitt passerkort/GU-kort fungerar inte. Vad gör jag?
Det kan finnas olika anledningar till att kortet inte fungerar. Vi har samlat information om vad det kan vara och vad du ska göra på en supportsida för GU-kortet.
Till support för GU-kortet
En forskare från ett annat universitet kommer att besöka oss några dagar. Kan hen få ett eget passerkort?
Det går att låna ett passerkort tillfälligt. Kontakta säkerhetssamordnaren på din lokala campusservice för hjälp.
Kontakta universitetets säkerhetsfunktion OBS! Inloggning
Vi ska ordna en fest på institutionen. Finns det några regler vi måste följa?
Det finns regler som ska följas då man arrangerar fest i universitetets lokaler. Du kan ladda ner dokumentet "Regler avseende nyttjande av Göteborgs universitets (GU) lokaler för fester och arrangemang" från säkerhetswebben här i portalen.
Till säkerhetswebbens sida med regler och riktlinjer (OBS inloggning!)
Utöver de generella reglerna kan det finnas lokala riktlinjer som också ska följas. Man måste dessutom skriva under ett avtal för att nyttja lokalerna. Kontakta din säkerhetssamordnare för mer information.
Kontakta universitetets säkerhetsfunktion OBS! Inloggning
Vad gör jag om jag upplever en hotfull situation i universitetets lokaler efter kontorstid och säkerhetssamordnaren slutat jobba för dagen?
Om en hotfull situation uppstår eller om du vill anmäla inbrott, stöld eller skadegörelse efter kontorstid kontaktar du bevakningsbolaget via SOS alarm: 031-786 1755
Läs också informationen på sidan Om någonting händer
Kontakta support@gu.se
Till formulär för felanmälan, önskemål om service och frågor
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/campusservice/fragor-och-svar/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-28