Till startsida
Många phishingmail i omlopp just nu - var uppmärksam och kontrollera avsändaren
Tisdag 27 september 12:06

Ta en aktiv paus på jobbet

Med stretchövningarna nedan töjer du några av musklerna som lätt blir stela. Övningarna sätter fart på cirkulationen i musklerna.

Välj de övningar som passar dig och i situationen.

 

Illustration övning 1 och 2

Dra ihop skulderbladen, slappna av.
Upprepa några gånger.

Runda ryggen, sträck fram armarna. Sträck sedan armarna upp mot taket och avsluta med att dra ihop skulderbladen bakom ryggen.
Upprepa några gånger.

 

Illustration övning 3

 

 

 

Dra skulderbladen uppåt, slappna av.
Upprepa några gånger.

 

 

 

Illustration övning 4

 


Sträckt armbåge, vinkla handflatan mot dig tills du känner en töjning i höger underarm.
Håll 30 sekunder. Växla arm.

 

Illustration övning 5

 

 

Dra tillbaka ena armen så långt det går och pressa samtidigt fram den andra armen i samma plan. Byt sida, upprepa några gånger.

 

 

Illustration övning 6

 

 Sätt händerna på axlarna och "rulla runt" först framåt och sedan bakåt med armbågarna. Upprepa några gånger.

  

Illustration övning 7

 

 

Bakåtböjning av ländryggen.
Fötterna i höftbredd, händerna i ryggslutet som stöd. Böj ryggen mjukt så långt det känns bra i ryggen.
Om symtom upplevs i benen – avbryt!

 

 

 

Illustration övning 8

 

Håll in hakan och slappna av i axeln och låt huvudet falla rakt åt sidan tills du känner en töjning.
Håll 30 sekunder, byt sida.

Luta dig mot något och blunda en stund!
Medveten närvaro. 

 

Illustration övning 9

 

 

 

En skön sträckning:
Sträck armarna rakt upp åt sidan och ta ett djupt andetag, andas ut och upprepa åt andra sidan.

 

Ha en bra dag!

 

 

Illustrationer: Kristina Edgren/Göteborgs universitet

Aktiv paus från Avonova

Övningar från företagshälsan för att öka din rörlighet och cirkulation.

Pausprogram med övningar

Sidansvarig: Personalenhetens webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2021-04-28
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/din-arbetsplats/ergonomi-vid-datorarbete/pausovningar/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2022-09-28

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?