Nyhet: 2019-04-12
Från att ha varit en ytterst marginell aktör har Kina på historiskt kort tid blivit en global nyckelspelare inom forskning, innovation och högre utbildning. Hur ska svenska lärosäten och det svenska näringslivet förhålla sig till denna ekonomiska, militära och teknologiska stormakt?
I seminariet ”Etiska övervägningar och dilemman i våra internationella samarbeten – det kinesiska exemplet”, som hålls på Pedagogen den 29 april, presenterar Tommy Shih från Lunds universitet den rapport han författat tillsammans med LUs prorektor Sylvia Schwaag Serger: ”Sverige och Kina – stärkt samverkan för en hållbar framtid.”
I rapporten förordar författarna ett utökat samarbete mellan Sverige och Kina. Men hur förhåller vi oss till skillnader i lagar och normer, till exempel när det gäller personlig integritet och rättssäkerhet? Hur påverkas enskilda studenter och medarbetare vid universitetet, och andra som i sin yrkesroll kommer i kontakt med Kina?
Presentationen mynnar ut i ett panelsamtal där Fredrik Fällman, sinolog vid Göteborgs universitet, och Linus Zhang, som arbetar med svensk-kinesiska samarbeten vid Lunds universitet, deltar.
– Kina är högaktuellt, och många har en åsikt om hur vi ska förhålla oss till landet. Men hur ser kunskaperna egentligen ut? Vi hoppas att detta seminarium ska ge olika bilder av de dilemman som kan uppstå vid samarbete med Kina, säger Klara Ljungberg, internationell handläggare vid International Centre, Göteborgs universitet.
Föranmäl dig via denna länk senast tisdag den 23 april.
När? 29 april klockan 9-12
Var? Pedagogen, Läroverksgatan 15, Hus B (Åsikten), Entréplan, lokal BE036
Kontakt: Klara Ljungberg, International Centre
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/nyheter-detalj//hur-ska-vi-forhalla-oss-till-kina-.cid1624956?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-28