Nyhet: 2022-09-21
E-signering och digitala attester är ett medel för att underlätta beslutsfattande och dokumentation vid universitetet. Interna handlingar attesteras i första hand i universitetets samarbetsverktyg. Det finns också två andra verktyg som används för vissa typer av handlingar.
Alla medarbetare vid Göteborgs universitet kan fastställa och attestera dokument i samarbetsverktyget. Genom att använda samarbetsverktyget underlättas hantering, arkivering och åtkomst till handlingar för olika berörda parter inom universitetet.
Vissa handlingar kan dock inte hanteras i samarbetsverktyget. Det gäller bland annat handlingar som rör rekryteringar i ReachMee och handlingar som upprättas tillsammans med annat lärosäte. Därför finns ytterligare två system för e-signering, Comfact och eduSign.
Comfact används bland annat för protokoll från MBL, protokoll från central arbetsmiljökommitté och lokala arbetsmiljökommittéer (CAMK och LAMK) samt e-signering av examensbevis. eduSign används bland annat för signering av handlingar med andra lärosäten.
Samlad information om nuvarande rutiner för e-signering hittar du under Service & stöd – Diarieföring, arkivering och personuppgiftsbehandling:
Rutiner för e-signering och digitala attester
Mer information om inloggning till verktygen för e-signering, information kring behörigheter samt manualer finns under Verktyg:
Frågor om e-signering, oavsett system, kan skickas till esignering@gu.se.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/nyheter-detalj//e-signering-vid-universitetet---sa-funkar-det.cid1755624?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29