Göteborgs universitets styrelse är universitetets högsta beslutande organ. Universitetsstyrelsen ansvarar inför regeringen för verksamheten och ska se till att den bedrivs effektivt och att verksamheten redovisas på ett tillförlitligt och rättvisande sätt samt att universitetet hushållar väl med statens medel. Styrelsen har enligt högskolelagen inseende över universitetets alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs.
Universitetsstyrelsen intygar att årsredovisningen ger en rättvisande bild av verksamhetens resultat och av kostnader, intäkter och myndighetens ekonomiska ställning samt lämnar en bedömning av huruvida intern styrning och kontroll är betryggande.
Universitetsstyrelsen består av en ordförande och 14 andra ledamöter. Regeringen utser ordföranden och 7 andra ledamöter efter förslag från en nomineringsgrupp. Därutöver ingår rektor, tre lärare och tre studenter som ordinarie ledamöter. Företrädare för de anställda – tre fackliga representanter – har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden.
Box 100, 405 30 Göteborg,
Besöksadress:
Universitetsplatsen 1
Telefon:
031-786 5848
21 februari
23-24 april
11 juni
11 september
23 oktober
4 december
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/organisation/universitetets-organisation/styrelse/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29