Den grafiska profilen består av elementen namn, logotyp, typsnitt, färger och bildmanér, som tillsammans bildar ett ramverk för en enhetlig visuell identitet.
Göteborgs ska signalera excellens/hög kvalitet men också värme, närvaro och lekfullhet där det är möjligt. Det grafiska uttrycket ska kännas modernt.
Det finns många mallar att utgå ifrån - alltifrån formella brev till studentrekryteringsannonser på social medier. Men det är du som skapar du det innehåll och grafiskt uttryck som passar beroende på sammanhang och målgrupp.
Vårt typsnitt Helvetica Neue är ett vanligt typsnitt och används av många, en färgplatta bakom logotypen är vanligt och vår färg också vanlig. Vi är inte heller ensamma om det bildmanér som vi använder. Det enda vi har som är unikt är vår logotyp. Därför använder vi ofta logotyp på platta, som syns bra i allt material och som kan placeras ovanpå brokiga bakgrunder. Logotypen ska placeras i hörnen, direkt mot den övre eller undre kanten, eller med en skrivarmarginal runt.
Läs mer om logotyper via vänsternenyn.
Sätt texten så att den skapar god kontrast till bakgrund och övriga element/texter. Hög kontrast kan uppnås genom storleksvariationer och färg. Rubrikerna kan vara antingen i versala bosktäver (för kortare ord och meningar) eller i gemena bokstäver. I de flesta mallar finns dock gemena rubriker för bättre tillgänglighet. Använd gärna mallarna som utgångspunkt, men du har alltid möjlighet att förändra och uttrycka innehållet på ditt sätt. Men behåll gärna logtypens placering och använd mallens typsnitt. Färger väljer du själv, men i mallarna finns färdiga förslag på färgpaletter.
Läs mer om våra typsnitt via vänsternenyn.
Ibland kan det vara svårt att bildsätta materialet. Då kan bokstäverna bli ett grafisk element. Förstora ett tecken, vrid på texten, använd färg, beskär. Allt är möjligt! Men använd alltid våra typsnitt.
De flesta bilder i bildbanken har ett dokumentärt bildmaner och är tagna av samma fotograf. Helbilder ger ett säkert och medvetet intryck, och kan bli spännande komplement eller kontrast till budskapet. Kollage används ofta för att skapa liv, visa mångfald och även för att kontrastera mot helbilder i t ex en trycksak.
Läs mer om bilder via vänstermenyn.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/Kommunikation/visuell-identitet/grundprofil/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29