På Göteborgs universitet ska vi använda sociala medier på ett professionellt sätt. Med det menar vi att arbetet är genomtänkt, planerat, att man känner till lagar och regler, sätter sig in i de tekniska förutsättningarna och lägger den tid som behövs för att ta hand om våra kanaler.
Att arbeta med sociala medier kan vara tidskrävande och det är viktigt att ha med i beräkningen. Det finns några saker att tänka på innan man startar en kanal eller ägnar sig åt annonsering på digitala plattformar.
Här finns några riktlinjer om vad du som kommunicerar eller vill kommunicera i sociala medier för Göteborgs universitets räkning ska tänka på innan, under tiden, och efter.
Sociala medier kan aldrig ersätta Göteborgs universitets webbplats, www.gu.se, vars information är tillgänglighetsanpassad och kvalitetssäkrad.
All officiell information ska återfinnas på och länkas till webbplatsen www.gu.se. Sociala medier ska användas som ett komplement till Göteborgs universitets webbplats.
För sociala medier gäller samma kommunikationsplanering som för verksamheten i övrigt. Fundera över syftet och vilken kanal som är bäst att använda i det specifika sammanhanget.
Användandet av sociala medier ska hanteras inom ramen för verksamhetens ordinarie kanalstrategi och kommunikationsplan. Sociala medier ska användas som ytterligare en möjlighet till att nå verksamhetens mål och möta användarnas förväntningar och behov.
Ta reda på hur kommunikationen brukar ske i det sociala medium som du vill använda. Anpassa därefter din kommunikation till det aktuella sociala mediet. Beakta Göteborgs universitets kärnvärden och säkerställ att kommunikationen är korrekt.
Tänk på att det du skriver kan läsas av många, ofta för dig okända, mottagare. Säkerställ att din kommunikation kan förstås av mottagarna. Ironi bör undvikas.
Som företrädare för Göteborgs universitet (på en yta med universitetet som avsändare) i ett socialt medium, svarar du också för andras kommentarer och inlägg.
Kom ihåg att det är du som svarar för att:
Läs mer om detta under Bevakning och moderering
All kommunikation som görs i Göteborgs universitets namn ska utvärderas och följas upp.
• Har vi nått målgruppen?
• Vad blev resultatet av kommunikationsinsatsen?
• Varför lyckades vi?
• Varför lyckades vi inte
Göteborgs universitet är en statlig myndighet och måste följa det offentligrättsliga regelverket.
Alla policies och regler gäller även för kommunikation på nätet.
Användningen av sociala medier kan innebära att det kan uppkomma svårare och mer omfattande juridiska bedömningar, bland annat med hänsyn till att kretsen mottagare är större och att kommunikationen kan involvera användare vars identitet inte alltid är känd.
Använd alltså gärna sociala medier, men tänk efter hur de kan stödja myndighetens uppdrag.
Tänk på att du bara ska uttala dig inom ditt verksamhetsområde när du företräder Göteborgs universitet. Göteborgs universitets information ska vara korrekt och riktig.
Vid tveksamhet om hur en fråga ska hanteras, hänvisa frågan vidare till rätt person.
De kommentarer och inlägg som görs av medarbetare vid universitetet inom ramen för universitetets verksamhet kan komma att betraktas som allmänna handlingar. Detta gäller även kommentarer som görs av andra på universitetets ytor.
Allmänna handlingar som har ringa eller tillfällig betydelse för universitetets verksamhet får gallras i enlighet med Riksarkivets föreskrifter och universitetets egna gallringsföreskifter.
Läs mer om detta under Bevakning och Moderering.
Har du frågor kring sociala medier är du välkommen att kontakta kommunikationsenheten.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/Kommunikation/socialamedier/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29