GU Play är universitetets egen videohanteringstjänst, där alla medarbetare kan ladda upp material för visning och/eller spridning i andra kanaler. GU Play är därmed också vårt primära videobibliotek och föder flera av våra andra plattformar med innehåll, bland annat gu.se och GUL.
Det är fritt fram för alla som har ett x-konto att börja använda GU Play för att hantera film- och/eller ljudklipp. I vår manual hittar du en praktiskt beskrivning av hur du laddar upp, hanterar och sprider dina klipp.
Till videohanteringstjänsten GU Play finns även en webbplats, play.gu.se. På play.gu.se vänder man sig till personer som vill fördjupa sig i ett ämne eller område.
Innehållet riktar sig främst riktar till:
Exempel på innehåll:
Innehållet kategoriseras utifrån ämnesområden och typ av produktion. Innehåll som inte får spridas av upphovsrättsliga skäl ska alltid läggas i GU Play.
Redaktörskapet för kanalen och vilket innehåll som väljs ut sköts av Medieteknik. Alla verksamheter på Göteborgs universitet kan få sitt material publicerat om de vill och om det är rätt typ av innehåll.
Alla som har ett x-konto kan logga in och börja arbeta i GU Play. Första gången du loggar in skapas ett personligt konto, där du samlar och hanterar dina mediefiler (film- eller ljudklipp). Du kan välja att behålla ett klipp som privat (bara tillgängligt för ”ägaren” av klippet) eller lägga in det som olistat. Ett olistat klipp är tillgängligt för alla som har tillgång till rätt länk och går alltså att publicera vidare på webbsidor eller i andra plattformar
På samma sätt som andra videoportaler använder sig GU Play av metadata för att indexera uppladdad film på rätt sätt. Om man vill ha många sökträffar för sitt klipp på till exempel Google bör man se till att metadatan är väl optimerad. Optimeringen inkluderar titel, beskrivning och taggar och innebär att du väljer ut några specifika nyckelord som återkommer i texterna.
Men titel, beskrivning och taggar påverkar inte bara sökbarheten på innehållet utan väcker även intresset hos besökaren. Använd ett utifrån- och in tänk vid användning av nyckelord och beskrivning av ditt material. Försök förstå vad din målgrupp använder för språk och vad de söker på när de letar efter material.
Kort och tydlig presentation av innehållet.
Tänk på att samspela med klippets intro-bild.
Prioritera nyckelord först och varumärke sekundärt.
Om klippet är en del i en serie, lägg serienumret sist i titeln.
Om filmen är en del av en serie, lägg episodens nummer i slutet av titeln.
1-2 meningar som förklarar filmens budskap och syfte.
Prioritera nyckelord för att förbättra sökträffar.
Använd tillräckligt med taggar för att täcka filmens innehåll korrekt
Inkludera nyckelord i taggarna.
Återanvänd taggar som använts tidigare och kopiera gärna taggar från andra klipp som du vill att ditt klipp ska relateras till.
Se till att filmerna känns igen! Tänk på tonalitet, upplägg, tidsspann och ljussättning.
Hitta gemensamma grafiska element som återkommer i filmerna - rubriksättning, typografi med mera. Det skapar igenkänning och ett enhetligt intryck.
Tumnagelbilden är det första intryck en besökare får av filmmaterialet och fungerar som en promoter. Därför är det viktigt att bilden är av hög kvalitet och tydligt representerar det innehåll besökaren kommer att möta. Tänk också på att använda:
Kontakta Erik Lundberg på Medieteknik.
Kontakta kommunikationsenheten: socialamedier@adm.gu.se
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/Kommunikation/film-gu-play/gu-play/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2024-03-29