Nedanstående villkor gäller för universitetets forskarbostäder som hyrs ut av Welcome Services, Göteborgs universitet.
Welcome Services erbjuder tillfälligt boende för internationella forskare. Bostäderna bokas av institutioner och avdelningar inom universitetet och är ämnade för doktorander, gästforskare och nyrekryterade forskare. Särskilda villkor gäller enligt Förordning om möjlighet för universitet och högskolor att tillhandahålla bostäder (2022:1515).
Boendetiden är min 15 dagar och max 2 år.
Vänligen notera att det bara är vissa lägenheter som kan bokas för en boendeperiod om två år. Detta gäller våra större lägenheter i Kvillebäcken och Åby. I centrala lägen eller/och mindre lägenheter är det endast möjligt att boka för max ett år.
Uppsägningstiden börjar gälla efter att bokningen är bekräftad av värdinstitutionen. Vid avbokning eller förkortning av bokningsperioden gäller följande:
Bokning för 1 månad eller längre = 1 månads uppsägning
Bokning för kortare tid än 1 månad = 2 veckors uppsägningstid
Bokningen bör vara bekräftad minst 1 månad före startdatum. När bokningen är bekräftad kan startdatum inte flyttas fram, utan i de fall som hyresgästerna behöver komma senare får bokningen antingen behållas och boendeavgift betalas, eller sägas upp enligt villkoren och ny bokningsförfrågan inkomma när nytt startdatum är känt. Vi hanterar alla inkommande bokningsförfrågningar i turordning.
Observera att uppsägning ska ske via e-post till guesthousing@gu.se
Welcome Services förbehåller sig rätten att, före ankomstdatum kunna flytta hyresgästen till ett annat likvärdigt boende om vi anser det nödvändigt för att optimera våra bokningar. Den adress som anges i bokningsbekräftelsen kan därför komma att ändras.
Bostäderna är möblerade och utrustade för självhushåll.
I boendeavgiften ingår även lakan, handdukar, el, värme, vatten, sophämtning och bredband.
Hyresgästen måste vara aktsam om lägenheten, dess möbler och utrustning samt alltid stänga fönstren när hen lämnar lägenheten. På förekommen anledning vill vi betona att hyresgästen inte ska sätta heta kastruller direkt på bord/bänk, endast använda plast- eller träverktyg i stekpannor, använda en skärbräda och aldrig skära med kniv direkt på bänk/bord och se till att inte fläcka ner sänglinne och handdukar med till exempel hårfärgningsprodukter. Det är inte tillåtet att borra, spika och skruva i väggarna. Vi vill påminna om att detta är tillfälliga bostäder som Welcome Services ansvarar för.
Trasiga eller saknade föremål
Vi ber våra hyresgäster att rapportera eventuella fel eller klagomål via vårt felanmälningsformulär inom 24 timmar efter inflyttning. Observera att det är kostnadsfritt att rapportera fel och trasiga föremål också under vistelsen. Vid avresa är det viktigt att ha rapporterat saker som saknas eller är trasiga. Normalt slitage ersätts av oss. Om saker går sönder p.g.a. oaktsamhet kommer vi att debitera kostnaden för att ersätta det som skadats.
Vi informerar hyresgästen om ovanstående, men ber även värdinstitutionen att poängtera vikten av aktsamhet för att vi ska kunna behålla en god standard på bostäderna.
Hyresgästen är ansvarig för samtliga mottagna nycklar under hela boendeperioden. Nycklarna är märkta och får ej separeras från nyckelringarna med tillhörande bricka. Hyresgästen är ansvarig för att innan avresa återlämna samtliga nycklar enligt instruktioner från Welcome Services. Hyresgästen hålls ersättningsskyldig vid förlust av nycklar och kommer att debiteras vid byte av lås. Det kan kosta ca 300–900 kr (utan låsbyte) och ca 2 500–3 250 kr (med låsbyte).
Welcome Services har huvudnyckel till alla lägenheter och går vid behov in för t ex reparationer eller årlig fönsterputsning. Hyresgästen meddelas om detta i förväg.
Städning ingår inte och ska ombesörjas av hyresgästen under boendetiden.
Vid avresa ska möbleringen återställas och bostaden lämnas i rent och gott skick och vara flyttstädad, inflyttningsfärdig för nästa gäst. Vid utebliven eller ej godkänd städning debiteras kostnaden för städning utförd av entreprenör eller egen personal. Fakturan skickas till den som stått för boendeavgiften.
I bostäderna tillåts varken rökning eller husdjur.
Andrahands- eller vidareuthyrning är inte tillåtet.
Fri eller subventionerad bostad är en skattepliktig förmån. Värdet av förmån av fri bostad är olika för arbetsgivaren och den anställde. För arbetsgivaren gäller en särskild schablonvärdering, medan den anställde ska redovisa förmånens marknadsvärde i sin inkomstdeklaration.
Om SINK-beslut finns är kostnadsersättning för logi, under tid då arbetet/uppdraget utförts i Sverige, skattefri för den som bor utomlands.
Bokning ska ske av värdinstitutionen via formuläret Bokningsförfrågan.
Welcome Services behandlar bokningsförfrågningarna i turordning och finns det en bostad tillgänglig görs en preliminärbokning och ett bokningserbjudande skickas till institutionen. Finns inget att erbjuda meddelas detta.
Institutionen ombeds att svara på bokningserbjudandet senast ett angivet datum, om så inte sker ses bokningsförfrågan som förfallen och preliminärbokningen tas bort.
När bokningserbjudandet är accepterat skickar Welcome Services en bokningsbekräftelse till institutionen.
Fram till dess bokningen är bekräftad sker all kontakt gällande bokningen mellan Welcome Services och institutionen.
Welcome Services skickar information om boendevillkor och personligt mottagande till hyresgästen 2-4 veckor före ankomst. Boendevillkoren måste godkännas av hyresgästen.
Boendeavgiften och eventuella städavgifter debiteras antingen med internfaktura till värdinstitutionen eller med externfaktura till hyresgästen med adress c/o värdinstitutionen. (Vi skickar inte fakturan till forskarbostaden)
Det är av stor vikt att korrekt faktureringsform (intern/extern) samt faktureringsadress är angiven när bokningen bekräftas. Ändring av detta i efterhand kan ske endast i undantagsfall.
Vid externfaktura är det institutionens ansvar att förmedla fakturan till hyresgästen.
Inflyttning kan ske tidigast 12.00. Utflyttning ska ske senast 12.00, måndag-fredag.
Lördag-söndag gäller inga specifika tider.
I ett mail, ca en månad innan ankomst, erbjuder vi våra hyresgäster hämtning vid ankomst. Tjänsten är kostnadsfri och skräddarsys för varje hyresgäst. Transport kan ske till värdinstitution eller forskarbostad. Chauffören hämtar nyckeln till boendet på vägen samt följer med och ser till att hyresgästen kommer in ordentligt.
Det är bara vid ankomst som vi kan erbjuda denna tjänst.
För kortare vistelser finns visst skydd i Försäkringen för utländska besökare (FUB). Glöteborgs universitet har en samlingsförsäkring för utländska gäster/besökare (t.ex. gästforskare, stipendiater och praktikanter) och anställda från länder utanför EU som inte är folkbokförda i Sverige.
I försäkringen ingår olycksfallsskydd, skydd för akut sjuk- och tandvård, hemtransport, egendomsskydd, ansvarsskydd och rättsskydd. Läs mer i Medarbetarportalen under försäkringar.
När/om en utländska gäst/besökare/anställd blivit folkbokförd i Sverige upphör försäkringen (FUB) att gälla och vi rekommenderar då personen att köpa en hemförsäkring. Om något stjäls från bostaden eller om någon egendom är skadad under vistelsen, är gästen ansvarig för reparation eller ersättning. Förutom egendomsskydd, bör hemförsäkringen också innehålla ansvarsskydd, rättsskydd och reseförsäkring.
Göteborgs universitet
Box 100,
405 30 Göteborg
E-post:
guesthousing@gu.se
Besöksadress:
Götabergsgatan 17
Telefon:
+46 (0)31 786 4650
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/gast/x_gastbostader/villkorochrutiner/?skipSSOCheck=true&referer=http%3A%2F%2Fmedarbetarportalen.gu.se%2Fgast%2Fguesthousing%2Ftermsandconditions
Utskriftsdatum:
2024-03-28