Det akademiska ledarskapet baserar sig i hög grad på legitimitet och förtroende hos kollegorna, därför är interna val en viktig del i hur ledningen inom ett universitet utses. För att underlätta administrationen kring val vid fakulteter och institutioner finns ett elektroniskt stöd.
De interna valen vid Göteborgs universitet har tidigare genomförts på ett klassiskt sätt med hjälp av röstsedlar, kuvert, valurnor och manuell rösträkning. Det elektroniska stödet innebär att valens administration och genomförande görs med hjälp av ett IT-system och att den som röstar gör det via webben. I jämförelse med det klassiska sättet att hantera val leder användningen av det elektroniska stödet till smidigare administration och enklare röstning.
Att rösta via webb är beprövat och används med framgång vid flera universitet och högskolor i Sverige.
Det elektroniska stödet omfattar tre delar:
Av Göteborgs universitets arbetsordning framgår det att val ska förrättas inför tillsättning av fakultetsstyrelse, dekan och prodekan, institutionsråd, prefekt och proprefekt. I arbetsordningen framgår även vilka ytterligare val som genomförs inom organisationen och ramarna för valens genomförande. Dessa typer av val kan du läsa mer om i Arbetsordningen. Informationen på dessa webbsidor gäller interna val inom fakultet och institution.
I Göteborgs universitets arbetsordning hittar du mer detaljerad information för de interna valen inom Göteborgs universitet. Arbetsordningen hittar du på sidan här.
Frågor om teknik
eller systemstöd:
Kontakta IT-supporten.
Frågor om val på din fakultet eller institution:
Kontakta beredningsgruppen som anordnar valet.
Frågor om arbetsordningen:
Kontakta Emilia Rung vid Universitetsledningens stab.
Frågor om koordinering
av elektroniska val:
Kontakta Emilia Rung vid Universitetsledningens stab.
Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://medarbetarportalen.gu.se/elektroniskaval/?skipSSOCheck=true&referer=http%3A%2F%2Fmedarbetarportalen.gu.se%2Felektroniskaval
Utskriftsdatum:
2024-03-19