Arbetsmiljö är allt som påverkar dig och mig på jobbet, hur vi trivs och presterar. Målet för arbetsmiljöarbetet är att skapa friska arbetsplatser där ingen blir sjuk av eller skadad på jobbet.
Ett proaktivt systematiskt arbetsmiljöarbete skapar också förutsättningar för en trivsam och utvecklande arbetsmiljö som bidrar till kreativitet, produktivitet och personlig utveckling och därmed en bättre arbetstillfredsställelse hos medarbetarna. I slutändan genererar det besparing av både tid och pengar som är en förutsättning för fortsatta investeringar i verksamheten.
Ett väl fungerande arbetsmiljöarbetet är en viktig faktor bland flera, för att universitetet ska kunna bedriva utbildning och forskning med hög kvalitet.
Vi påverkas av fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljöfaktorer. Det kan handla om ventilation, ljud, ljus, kemikalier och maskiner, och om ledarskap, arbetsinnehåll, arbetsmängd och möjlighet till återhämtning. De sociala behoven ingår som en del i arbetsmiljön genom att arbetet kan ge ny kunskap, utveckling och gemenskap med arbetskamrater.
För att uppnå en arbetsmiljö fri från ohälsa och olyckor samt skapa förutsättningar för en inspirerande och attraktiv/god arbetsmiljö krävs ett långsiktigt och kvalitetssäkrat systematiskt arbetsmiljöarbete.
Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är inte krångligt, utan handlar om att:
• Skapa ordning och reda
• Organisera arbetsmiljöarbetet
• Låta alla komma till tals och bli överens om vad som ska gälla
• Undersöka arbetsförhållandena
• Bedöma risker
• Vidta åtgärder
• Följa upp åtgärderna och värdera om de förbättrat arbetsmiljön eller inte
Arbetsmiljöarbetet blir som mest effektiv när det ingår som en naturlig del av verksamhetens styrning och ledning. Om arbetsmiljöarbetet läggs vid sidan av den dagliga verksamheten blir det onödigt tungt.
Du som chef med verksamhets- och personalansvar har också ansvaret för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbetet.
Vi har alla olika roller i arbetsmiljöarbetet, allas medverkan är viktig för att vi ska behålla och förbättra en god arbetsmiljö och ett anseende som en attraktiv arbetsgivare. En särskild framgångsfaktor i detta arbete är god samverkan mellan chefer, arbetsmiljöombud respektive studentarbetsmiljöombud.
Med ett systematiskt och proaktivt arbetssätt skapar vi handlingsutrymme att agera på brister och risker som vi identifierar och skapar förutsättningar ekonomiskt och resursmässigt för att bidra positivt till universitetets arbetsmiljö.
För att vårt arbetsmiljöarbete ska drivas med hög kvalité har vi inom Göteborgs universitet valt att strukturera det på samma sätt som Arbetsmiljöverket rekommenderar, det vill säga att vi arbetar utifrån ett ledningssystem. Se illustrationen ovan som är hämtad från Arbetsmiljöverket. Ett ledningssystem är ett verktyg för att leda, planera, kontrollera, följa upp och utvärdera en verksamhet.
De centrala delarna/aktiviteterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet är att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp och utvärdera genomförda åtgärder. För att aktiviteterna ska kunna utföras på rätt sätt och med rätt inriktning finns arbetsmiljöpolicy och årlig uppföljning som styr arbetet.
Till stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet beskriver ledningssystemet hur chefer och medarbetare kan samverka med varandra, hur uppgifter inom arbetsmiljöarbetet kan fördelas och hur arbetet med det systematiska arbetsmiljöarbetet ska följas upp. I ledningssystemet finns även handläggningsordningar och instruktioner som stöd i det dagliga arbetet och hur jag kan få rätt kompetens som chef och medarbetare för arbetet.
Informationen om Arbetsmiljö och hälsa på Medarbetarportalen är strukturerad i enlighet med vårt ledningssystem. Utöver rubrikerna i ledningssystemet hittar du här även den lagstiftning inom arbetsmiljöområdet som är aktuell för oss inom Göteborgs universitet, samt en mer kompletterade beskrivning av ledningssystemet för arbetsmiljöarbetet. Som chef får du stöd och tips på hur du kan bedriva ditt arbetsmiljöarbete. När du har navigerat runt och hittat den information som är viktig för dig kan du gå direkt in till specifika frågor via A – Ö.
Nytt
Checklista för egenkontroll av det systematiska arbetsmiljöarbetet och arbetet med aktiva åtgärder.
Ändringar
Sidan Val av arbetsmiljöombud är reviderad (2022-09-20)
Sidorna om företagshälsa ligger nu direkt i vänstermenyn. (2022-08-26)
Nytt
Metodstöd för att utreda trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling (2022-09-01)
Information och utbildningar
Arbetsmiljörond
Arbetsmiljöutbildningar
Friskvårdsersättning
Glasögon
Likabehandling och jämställdhet
Medarbetarsamtal
Riskbedömning
Student
Säkerhetsfrågor
Företagshälsa
Konfliktvägledning
Rehabilitering
Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket: Material om sexuella trakasserier
Prevent
Partsrådet
Sunt arbetsliv
This page is printed from the following webpage:
https://medarbetarportalen.gu.se/service-support/for-arbetsgivare/arbetsmiljo/?languageId=100001&skipSSOCheck=true
Print date:
2024-03-29